9. maijs, 2023
Personiska lieta. Mākslinieces Evas Vēveres 6. vizīte Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijā
11. aprīlī māksliniece Eva Vēvere un mediatore Evelīna Andžāne jau 6. reizi tikās ar Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas audzēkņiem. Vizītes laikā māksliniece ierosināja radoši iesildīties, nododoties kopīgai dinamiskās zīmēšanas sesijai jeb zīmēšanas jam – uzdevumam, kas veidots uz komiksu bāzes ar laika ierobežojumu un atbrīvo no sasprindzinājuma zīmēt. Tā ir arī mākslinieces reakcija uz skolēnu starpā nereti izskanējušo frāzi – “Es taču nemāku zīmēt!”, pierādot, ka zīmēšana nepieprasa no cilvēka specifiskas iemaņas – zīmēt var jebkurš, un iemācīties zīmēt labi var, tuvojoties savai autentiskai izteiksmei radošā darbā. Nodarbības laikā tika veikti laika ierobežojuma zīmēšanas uzdevumi, ko attīstījuši un aizraujošā veidā savās grāmatās aprakstījuši tādi karikatūristi kā Ivan Bruneti un Linda Barry. Uzdevuma laikā zīmējums un zīmējuma veicēja – skolēna rokraksts atklājās tīrāks un atklātāks, izejot cauri laika filtram, kas dažviet noņēmis zīmējumam lieko uzpucēšanu. Skolēnus uzjautrināja īsā laika intervālā tapušie darbi, un viņi pārsteigti tiecās salīdzināt viens ar otru savas vietām haotiskās, kā arī minimālismā ieturētās karikatūras. Tāpat māksliniece Eva Vēvere ļāva skolēniem uzzīmēt arī savu pašportretu 2. minūšu laika robežās.
Koncentrējoties uz identitātes tēmu, caur kuru pētīt arvien jaunus tās aspektus, uz nodarbību skolēniem tika uzdots arī īpašs mājasdarbs – padomāt, kas ir svarīgākā lieta, kas viņiem ir un ar ko viņi identificējas, paņemot to līdzi. Skolēniem tika lūgts uzzīmēt līdzi paņemto personisko priekšmetu – kādam tās bija austiņas, kādam grupas Queen vinila plate, gredzeni, taču daži bija paņēmuši līdzi savas mīļākās plīša rotaļlietas un veltīja laiku tām. Pabeidzot darbu pie zīmējuma, lieta bija arī jāapraksta. Lietu aprakstos bija manāms, ka tām piemīt gan simboliska, gan praktiska, gan emocionāla nozīme. Tajos atklājās skolēnu ciešā saikne ar dāvanām, rotām ar latvisku simboliku (tostarp vairāki Nameji, sakta), kakla rotām, adatu, ar kuru izdurti vairāk kā 16 pīrsingi, Taro un spēļu kārtīm, dažādu aizraušanos un profesionālo interešu atribūtiem, piemēram, peldbrillēm, baleta čībām, mākslas skolas atestātu u.c. lietām. Uzdevuma izpildes laikā fonā skanēja atmosfēriska mūzika, ļaujot skolēniem pilnvērtīgi izbaudīt laiku ar mākslu un tikai viņiem piederošo priekšmetu.