8. februāris, 2023

Atskats uz projekta “Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” atklāšanas konferenci

Kopš 2022. gada rudens Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs sācis darbu pie izglītībai veltīta projekta “Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” īstenošanas. 

Šī gada 12. janvārī norisinājās ar EEZ grantu programmas atbalstu uzsāktā projekta “Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” atklāšanas pasākums. Tas norisinājās Rīgas Mākslas telpā, laikmetīgās mākslas izstādē “Dekoloniālās ekoloģijas”

Pasākuma tiešraides video ierakstu aicinām noskatīties šeit: https://vimeo.com/showcase/10107985 

 

Kopumā atklāšanas notikumu apmeklēja ap 50 pedagogu no visas Latvijas. Ievaddaļā Latvijas Laikmetīgās mākslas centra pārstāves Māra Žeikare, Kristīne Ercika un Lība Bērziņa iepazīstināja ar projekta ideju, norisi un tālākajiem soļiem. Skolotājiem bija iespēja satikt un iepazīties ar projektā iesaistītajiem māksliniekiem – Kristīni Brīniņu, Viku Ekstu, Gundegu Eveloni, Andu Lāci, Evu Vēveri, Artūru Punti un Maksimu Šenteļevu.
Iepazīšanās noritēja radošā un praktiskā darbošanās veidā. Katrs no māksliniekiem bija sagatavojis darbnīcu, kuras laikā pedagogi ne tikai noskaidroja, ar ko nodarbojas katrs no projektā iesaistītajiem māksliniekiem, bet arī guva ieskatu par to, kādā veidā tiks būvētas mācību stundas skolās. Pēc darbnīcām un dalīšanās iespaidos, skolotāji tika aicināti doties ekskursijā tobrīd notiekošajā izstādē “Dekoloniālās ekoloģijas” Latvijas Laikmetīgās mākslas centra mediatoru pavadībā. 

 

Neliels ieskats katrā no piedāvātajām darbnīcām: 

Kristīnes Brīniņas darbnīcā skolotāji tika aicināti izteikt savas ķermeniskās sajūtas ar kustībām un padomāt par ķermeņa atmiņu. Radošais uzdevums bija vērsts uz sevis izzināšanu un ieklausīšanos sevī. Piemēram, ko dara mūsu labā roka no rīta? Kas ir tā darbība, ko vislabprātāk daram? Savienojot dalībnieku darbības nepārtrauktā virknē, izveidojās lieliska “deja”.
Dalībnieces atzina, ka bija liels prieks par rezultātu. “Manas izjūtas bija prieks par apzinātu kustību izdarīšanu un sajūsma, ka praktiski no vienkāršām kustībām izveidojās lielisks priekšnesums. Vienkāršībā slēpjas lielas lietas, tikai jāapzinās un jāieklausās. Man tas deva ieklausīšanos ikdienas kustībā un savā ķermenī,” atzīst darbnīcas dalībniece Karina.

Andas Lāces darbnīcā skolotājiem bija uzdevums atcerēties kādu epizodi pagātnē, ko tagad atceroties ir nepatīkami vai kauns, un to prezentēt, izmantojot kustību, stāstu un papīru. Papīrs bija vairāk domāts darbībai, nevis rakstīšanai. 

Evas Vēveres darbnīcā pedagogi iesaistījās maģiskā kopābūšanas mirklī, uz lielformāta papīra veidojot kopīgu tušas dzīvības koka zīmējumu. Māksliniece priecājas, ka intuitīvi izvēlētais darbnīcas formāts veidoja labu saikni ar Jelgavas skolotājiem un skolas direktori, un ikvienu grupas dalībnieku.

Arī mākslinieku Artūra Puntes un Maksima Šenteļeva darbnīcas iespaids bija skolotājus dziļi ievelkošs – skolotāji ilgi kavējās pie mākslinieku iekārtotā darbagalda, uz kura bija izkārtoti gan analogie skaņas radīšanas rīki, gan dažādi ikdienas priekšmeti. Darbnīcā tiek izmantoti vides sensori, sonificēti to signāli, ar virsmas mikrofonu palīdzību izpētīts darbnīcas norises vietas skaniskais potenciāls. “Ar sajūsmu no malas vēroju skaņu mākslinieku Maksima Šenteļeva un Artūra Puntes darbošanos. Nezinu, kāda apstākļu sakritība abus māksliniekus saveda kopā, bet man bija liels prieks iepazīt šo unikālo duetu darbībā, apbrīnot viņu izdomu un priecāties, ka abi dosies uz skolām, lai iedvesmotu skolēnus un skolotājus, palīdzētu tiem atklāt mākslas un zinātnes daudzveidību, ieinteresēt pašus veikt eksperimentus un kopā izbaudīt kā radīšanas, tā arī sadarbības procesu. Iepazīšanās ar Artūra Puntes un Maksima Šenteļeva ilggadējo eksperimentu un akadēmisko pētījumu procesa rezultātiem – mākslinieku radītiem skaņu un krāsu tehniskiem instrumentiem – varētu būt sākums jaunām atklāsmēm ikvienam jaunietim kā mākslā, tā arī fizikā. Galvenais no izaicinājumiem ir iztēles atbrīvošana, darbojoties un eksperimentējot ar vadiem, traukiem, ūdeni, vāciņiem, pūšamajiem instrumentiem un citiem priekšmetiem, ļaujot iztēlei vaļu un piepildot šo eksperimentēšanu ar jaunām un aizraujošām idejām. Radītais skaņu un krāsu tehniskais instruments ir aizraujošu atklāsmju sākums fizikas likumu izpētē. Tas piedāvā neskaitāmas iespējas ne tikai redzesloka paplašināšanai, bar arī dažādu jaunu paņēmienu izgudrošanai un to apguvei.” (mākslas mediatore Ināra Eihenbauma)

Gundegas Evelones radošās darbnīcas dalībnieki ar dažādu krāsu diegu palīdzību veidoja rakstu, kurā vizuāli atspoguļoja Daugavas baseina plūsmu sākot no Latvijas austrumu puses līdz savienošanās ar Rīgas jūras līci. “Pēc kopā darbošanās nonācām pie atziņām, ka ar mākslas palīdzību var nostiprināt zināšanas par ģeogrāfiju, topogrāfiju, būt azartiskiem un attīstīt savas komunikācijas prasmes strādājot komandā. Manuprāt pēc pandēmijā pavadītā tiešsaistes komunikācijas posma, ir svarīgi atjaunot spēju cieņpilni komunicēt  un sadzirdēt vienam otru klātienē, ko lieliski varējām trenēties, darbojoties Gundegas darbnīcā,” stāsta mediatore Lana Zujeva.

Savukārt īsta rosība norisinājās mākslinieces Vikas Ekstas darbnīcā – par pamatu izmantojot Vikas izstādes darbā izmantotos polietilēna maisiņus, skolotāji veidoja tēlus un tos prezentēja. Vika radošajā darbnīcā piedāvāja radīt “vienas minūtes skulptūras” no apdrukātiem polietilēna maisiņiem – materiāla, no kā veidots viņas pašas darbs izstādē, Rīgas Mākslas telpā. Skulpturālajiem objektiem nav lemts saglabāties ilgstoši, bet ir pietiekami, ja darbs var tikt izrādīts vienu minūti. Lai pabeigtu vienas minūtes skulptūru, tajā var iesaistīt savu ķermeni, un pasniegt darbu caur pozu. Kopīgā saruna par darba tēmu, sadarbība un darbošanās ar piedāvātajiem materiāliem, lai idejas īstenotu, bija darbnīcas centrā, savukārt rezultāts kļuva sekundārs. Vienas minūtes skulptūras tika nofotogrāfētas, kas kļuva par liecību radošajam procesam.

 

Priecājamies, ka pasākumu apmeklēja kupls skaits interesentu, un pateicamies ikvienam skolotājam, kas ļāvās radošumam darbnīcās ar māksliniekiem! Sūtam sveicienus skolām, ar kurām veidosim ciešāku sadarbību. Katrs skolotājs ir svarīgs elements šajā projektā, jo tikai sadarbojoties, iepazīstot laikmetīgo mākslu varam mainīt nesapratni pret to un iekļaut to skolu programmā. Aicinot māksliniekus vadīt darbnīcas skolās, veiksmīgāk noritēs kompetencēs balstītās izglītības procesi arī skolotāju darbā. “Ne visi skolēni kļūs mākslinieki pēc dalības darbnīcās vai izstāžu apmeklējuma, bet radošāki, savu spēju apzinošāki, plašāk domājoši gan. LLMC izstādēs vienmēr provocēju apmeklētāju personīgo radošumu.” – atzīst mākslas mediatore Ilze.

 

Par projektu:

Projekta ietvaros 2023. gadā septiņi Latvijas mākslinieki pavadīs ilgāku laiku skolās visā Latvijā – gan Kurzemē, gan Vidzemē, gan Zemgalē, Latgalē, Sēlijā un arī Rīgā. 

Projekta laikā:

  • Mākslinieki dosies rezidencēs skolās, kur kopā ar skolēniem iepazīs laikmetīgo mākslu un attīstīs izpētē un savstarpējā sadarbībā balstītas idejas, kas rezultēsies kolektīvos laikmetīgās mākslas darbos, kas tiks izrādīti Starptautiskajā laikmetīgās mākslas festivālā SURVIVAL KIT 14.
  • Visi projektā iesaistītie mākslinieki un skolēni satiksies arī vasaras nometnē 2023. gada vasarā Valmierā.
  • Jau tagad Latvijas mākslinieki kopā ar mākslinieku kolektīvu TENTHAUS no Oslo (Norvēģija) īpašā mentoringa programmā iegūst pieredzi un praktiskus ieteikumus, kā strādāt ar skolēniem un pedagogiem ilgtermiņā.
  • Projekta rezultāti – metodes un radošie paņēmieni tiks apkopoti arī īpašā metožu materiālā / publikācijā, kas noderēs Latvijas skolotājiem arī nākotnē, veidojot saturu laikmetīgās mākslas iepazīšanai un integrēšanai mācību procesā.

Kopš 2013. gada LLMC ir sistemātiski strādājis pie izglītības programmu veidošanas bērnu un jauniešu auditorijai savās izstādēs un festivālā  SURVIVAL KIT, radījis ceļvežus, drukātus materiālus, ekskursijas un radošās darbnīcas. 2019. gadā LLMC ar Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas ““Latvijas skolas somas” satura radīšana” atbalstu uzsāka projektu “Ar klasi uz meistarklasi!”, kopā ar 11 dažādiem māksliniekiem dodoties uz vairāk kā 30 skolām visā Latvijā, īpašu atsaucību gūstot tieši reģionos, kur laikmetīgā māksla ir tikpat kā nepieejama. Projekta “Mākslinieks ir klātesošs” idejas pamatā ir šajos ceļojumos gūtā pieredze un mākslinieku vēlme ar skolēnu auditoriju veidot ciešākas un ilgspējīgākas attiecības.

Mākslinieki, kas piedalīsies projektā: Kristīne Brīniņa, Vika Eksta, Gundega Evelone, Anda Lāce, Eva Vēvere, Artūrs Punte un Maksims Šenteļevs.
Projekta vadītāja ir Māra Žeikare.

 

.....