6. marts, 2023
Iepazīšanās vizītes: mākslinieki Artūrs Punte un Maksims Šenteļevs viesojas Strenču pamatskolā
Projekta “Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” ietvaros 23. februārī notikusi pirmā viesošanās Strenču pamatskolā. Turpmākajās nedēļās skaņu mākslinieki Artūrs Punte un Maksims Šenteļevs, darbojoties kopā ar pamatskolēniem, ļaus plašāk iepazīt daudzveidīgo skaņu pasauli, aicinās skolēnus ieklausīties vides skaņās un rosinās aizdomāties, vai skaņas varētu palīdzēt dokumentēt laiku, kurā dzīvojam. Vizītē māksliniekiem pievienojās arī projekta vadītāja Māra Žeikare un mākslas mediatore Mariona Baltkalne.
Pa ceļam uz Strenču pamatskolu bijušas arī citas pieturvietas. Pirmā apstāšanās notika Valmierā, jo tieši tur šī gada augustā iecerēta vasaras nometne, kurā piedalītos skolēni no rezidenču programmas, kā arī plānoti publiski pasākumi ikvienam. Tuvojoties Strenčiem, nākamā pieturvieta bija Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca. Tikšanās laikā ar slimnīcas valdes locekli Maiju Ancveriņu, mūzikas terapeiti Liesmu Lori un kapelānu Andri Reiteru abi mākslinieki pārrunāja vairākas sadarbības iespējas nākotnē. Tās varētu ietvert gan vides skaņu ierakstīšanu slimnīcas teritorijā un skolēnu tikšanos ar slimnīcas speciālistiem projekta “Mākslinieks ir klātesošs” laikā, gan akustikas pētīšanu dažādās slimnīcas telpās un tieši telpas veidotās skaņas ietekmi uz pacientu pašsajūtu, gan citu mākslas projektu un rezidenču organizēšanu slimnīcas teritorijā. Pēc tikšanās Maija Ancveriņa iepazīstināja ar slimnīcas ēkām un parku, tostarp kādreizējo direktorātu. Pāri slimnīcas teritorijai joprojām paceļas 20. gadsimta sākumā projektētais dūmenis – ūdenstornis -, kas ir industriālais piemineklis un neparasta inženiertehniskā būve Baltijā. Dekoratīvā ķieģeļu mūra ūdens rezervuāra telpa piebūvēta pie katlumājas skursteņa. Latvijā tas ir vienīgais dūmenis-ūdenstornis.
Noslēdzošā bija viesošanās Strenču pamatskolā. Kopā ar skolas direktori Daci Gaigalu un citiem pedagogiem tika pārrunāts Artūra Puntes un Maksima Šenteļeva rezidenču plānojums – iesaistāmās klašu grupas, nodarbību ilgums un grafiks tuvākajās nedēļās, komunikācija ar skolēniem un skolotājiem un citi aspekti. Sarunas gaitā apzinātas skolas tehniskās iespējas un skolēnu zināšanas informācijas tehnoloģijās, jo darbs ar tehniku paredzēts arī mākslinieku vadītajās nodarbībās. Pedagogi ar prieku iepazīstināja ar klašu un visas skolas telpām, skolēnu īstenotajiem projektiem, kopīgi tika izvēlētas telpas, kur varētu notikt rezidenču nodarbības, kā arī pārrunāta Strenču pamatskolas vēsture, tostarp fotogrāfa Dāvja Spundes (1878-1960) loma Strenču un apkārtējo pagastu notikumu dokumentēšanā. Arī vienā no Strenču pamatskolas klasēm sienu rotā D. Spundes fotogrāfija ar veco Strenču skolu, kas nodega 1992. gadā. Līdzīgi kā D. Spunde savulaik dokumentējis Strenčus ar fotogrāfiju palīdzību, Artūrs Punte un Maksims Šenteļevs piedāvās to darīt ar skaņas starpniecību. Marta sākumā iecerēta pirmā tikšanās ar skolēniem.