24. novembris, 2023
3.1. Krāsu jaukšana. Cik daudz nokrāsu ir vienai krāsai un kāda nozīme ir krāsai dažādās kultūrās? Eva Vēvere
Ieteicamais laiks temata apguvei: 12 mācību stundas.
Temata apguves mērķis: iepazīt krāsu simbolisko nozīmi un, pētot krāsu lietojumu glezniecībā, eksperimentēt ar krāsu jaukšanu. Gleznot ar vienas krāsas dažādām nokrāsām.
Vizuālā māksliniece Eva Vēvere strādā instalācijā, zīmējumā, foto, video un veido interaktīvus, performatīvus projektus, kuros skatītāja iesaiste ir nozīmīga darba daļa. Savos darbos viņa pēta arī dažādas krāsas. Mākslinieces darbu var apskatīt te. Saitē redzama projektu sērija “Poētiskais robotisms”, kas ir Evas Vēveres un Lauras Prikules radošās sadarbības rezultāts. Šajos projektos mākslinieces pievēršas arī padziļinātai krāsu izpētei, jaunu pieredzi iedzīvinot interaktīvos mākslas spēļu laukumos, “laika plānotājos” un “krāsu meditācijās”. Kāda ir krāsas nozīme? Kā krāsas ietekmē mūsu sajūtas un domas?
Attēls no Evas Vēveres Ekspresīvo krāsu darbnīcas “Jūras raganas”, Raiņa un Aspazijas vasarnīca, 2019
Nepieciešamie materiāli:
Izpētes fāzei: akvareļu papīrs, dažādu krāsu pigmenti (piemēram, 3 pamatkrāsas), saistviela (atkarībā no tehnikas – gumiarābiks + medus vai ola), otas, ūdens, trauciņi skalošanai, fotoaparāts vai kamera telefonā, objekts no mājām
Gala darbam: liela papīra lapa, dažādu krāsu lapas (atkarībā no skolēnu izvēlētajām/izlozētajām krāsām), akvareļi, papīrs, otas, ūdens, skalošanas trauciņi
Stundu plāns
1. stunda
Iepazīšanās ar tēmu “Krāsu jaukšana”
Kas ir krāsa? Kādas sastāvdaļas to veido? Kā to uzjaukt? Skolēniem tiek veidota izpratne par to, kā rodas krāsa un kādas pamatsastāvdaļas ir nepieciešamas, lai to pagatavotu. Skolēni iepazīstas ar krāsu gatavošanas un jaukšanas procesu. Uzzina, kas ir pigments, kas ir pirmie cilvēka izmantotie pigmenti, kādas ir interesantākās pigmenta iegūšanas metodes un kā atšķiras vēsturiskās un mūsdienu tehnikas krāsas gatavošanai. Praktiskajā daļā, pēc krāsas pagatavošanas, visiem ir iespēja to izmēģināt glezniecības darbos gan tīrā veidā, gan jaucot dažādus toņus. Darba tēma – pēc skolotāja izvēles.
2. stunda
Nokrāsu kolāža
Skolēni pārrunā krāsu nozīmi. Tiek rādītas dažādas krāsas un to toņi, skolēni Kahoot vai Menti aptaujā ieraksta, kādas izjūtas šī krāsa izraisa. Atbildes redzamas arī pārējiem. Tiek veidota diskusija par to, cik dažādi vai līdzīgi uztveram krāsas.
Skolēni izlozē (vai izvēlas) krāsu un veido kolāžu no dažādiem tās toņiem. Piemēram, sarkana, oranža utt. Nobeigumā pārrunā, kādas sajūtas katram raisa darbs ar konkrēto krāsu. Kāda ir tās nozīme? Vai ir zināms, ko šī krāsa nozīmē citās kultūrās? Skolēniem var lūgt īstenot pētījumu vai aptauju skolā, lai noskaidrotu, ko citi skolēni un skolotāji domā par šo krāsu.
3. stunda
Krāsu un toņu ekspedīcija
Skolēni dodas izpētes ekskursijā/plenērā uz kādu vietu tuvējā apkārtnē un kolekcionē krāsu toņus, fiksējot tos ar krāsām un otu uz papīra. Pēc tam pārrunā, kur krāsas tika atrastas un kāda ir to nozīme konkrētajā vietā. Piemēram, sarkanā krāsa uz “Stop” zīmes vai luksoforā u.tml. Īpašu uzmanību pievērš krāsu toņiem un niansēm. Alternatīva – skolēni ar fotokamerām fiksē, cik daudz kādas konkrētas krāsas toņu var atrast klasē/skolas gaitenī, tuvajā apkārtnē. Pēc tam diskusija par atradumiem, kāda ir atrasto krāsu nozīme. Vai ir zināms, ko šī krāsa nozīmē citās kultūrās? Mājasdarbs – atnest uz nākamo stundu kādu lietu, kuras krāsu/krāsas vēlas pētīt.
4. stunda
Krāsas atveidošana
Skolēnu uzdevums ir precīzi uzjaukt atnestās lietas toni. Mērķis ir pēc iespējas pietuvināties priekšmeta īstajām krāsām, precīzi censties tās uzjaukt un uzkrāsot uz papīra. Varam runāt par to, kā viena un tā pati krāsa mainās gaismā un ēnā, un mēģināt uzjaukt visus priekšmeta gaismēnā atrodamos toņus un krāsas nianses.
5. stunda
Pretkrāsu izpēte pāros
Skolēni pāros veido vienu darbu, kur katrs izmanto vienu no pretkrāsām. Iepazīstas ar pamatkrāsām un pretkrāsām vai atsvaidzina zināšanas par tām . Darba uzdevums var būt aizraujošas spēles izveide, kur abas pretkrāsas savā starpā mijiedarbojas, bet nesajaucas. Spēles tēmu, laukumu, noteikumus un varoņus izdomā skolēni.
6. stunda
Krāsas izpēte grupā
Vienas krāsas padziļināta izpēte grupā. Grupa izvēlas vai izlozē krāsu un izpēta to, iekļaujot apkopojumu par līdz šim atklāto. Iepazīstas ar māksliniekiem, kas izmanto konkrēto krāsu savos darbos. Noskaidro izvēlētās/izlozētās krāsas nozīmi citās kultūrās, prot pastāstīt par pigmenta izcelsmi, krāsas simboliku.
7. stunda
Krāsu izpētes grupā noslēgums
Turpina iepriekš iesākto un pabeidz grupu darbu. Mājasdarbs – uz nākamo reizi, kad paredzēta kopdarba prezentācija, uzvilkt apģērbu vai piemeklēt kādu aksesuāru šajā krāsā.
8. stunda
Paveiktā prezentēšana
Skolēni prezentē grupas darbā paveikto.
Iespējamie vērtēšanas kritēriji
Veikta krāsu fiksēšana klasē/skolā
Izveidota krāsas, nokrāsu kolāža
Fiksēti toņi krāsu ekspedīcijā citā vidē
Skolēns centies attēlot objekta krāsu
Veikta pretkrāsu izpēte pāros
Paveikts grupas darbs, iesaiste grupu darbā
Prezentācija
Sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem
Mūzika – salīdzina nokrāsas radīšanu vizuālajā mākslā ar atbilstošajiem izteiksmes līdzekļiem, kurus izmanto noskaņas radīšanā mūzikā. Atrast skaņdarbus, kuros ir atsauce uz konkrētu krāsu. Rast iespēju skaņdarbu interpretācijai ar krāsām, un otrādi – skaņu radīšanai, izmantojot vizuālu kādas krāsas atsauci kā sākumpunktu.