24. novembris, 2023
9.5. Identitāte un laikmets mākslā. Kā izvēlēties un attēlot sev raksturīgo pašportretā? Eva Vēvere
Ieteicamais laiks temata apguvei: 6 mācību stundas
Temata apguves mērķis: veidot pašportretu paša izvēlētā tehnikā ar savai personībai raksturīgām iezīmēm, iedvesmojoties no dažādiem mākslas darbiem un plašsaziņas līdzekļos izmantotiem paņēmieniem, pārbaudot un apstrīdot vispārpieņemtus apgalvojumus par populāru cilvēku personību identitāti.
Vizuālā māksliniece Eva Vēvere strādā instalācijā, zīmējumā, foto, video un veido interaktīvus, performatīvus projektus, kuros skatītāja iesaiste ir nozīmīga darba daļa. Māksliniece ir ieinteresēta arī identitātes izpētē. Kas mēs esam? Kas mūs raksturo? Kā to attēlot mākslā? Saite uz Evas Vēveres darbiem par identitāti šeit.
Attēls no Evas Vēveres darbnīcas Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijā. Foto: Lita Millere
Nepieciešamie materiāli:
Izpētes fāzei: ierīce ar internetu
Portretam: grāmatas, krāsaini papīri, žurnāli, līme, šķēres, rakstāmie un citi materiāli pēc izvēlētās tehnikas
Stundu plāns
1. stunda
Iepazīšanās ar tēmu “Identitāte un laikmets mākslā”
Skolēni meklē dažādus mūsdienīgus pašportretu piemērus dažādās tehnikās un veido kolekciju. Kādos elementos attēlotas pašportreta veidotāja personības iezīmes? Par ko tās varētu liecināt?
2. stunda
Savas identitātes meklējumi
Skolēni pēta, kas ir viņu identitāte. Kas viņus raksturo? Veido grāmatu vai kladi, atbilstoši savai identitātei atspoguļojot, kas viņi ir, kādas ir viņu intereses, tēmas, kas aktuālas u. tml.
3. stunda
Skolēni plāno savu pašportretu
Apkopojot iepriekšējā stundā paveikto, skolēni plāno savus pašportretus, veic piezīmes un veido skices. Izvēlas tehnikas.
4. stunda
Pašportreta izveide izvēlētā tehnikā 1
Skolēni veido pašportretu.
5. stunda
Pašportreta izveide izvēlētā tehnikā 2
Skolēni turpina darbu pie sava pašportreta.
6. stunda
Izstāde, prezentēšana un pašvērtējums.
Iespējamie vērtēšanas kritēriji
Atlasīti vismaz 5 pašportretu piemēri
Izveidotas skices
Radīts pašportrets izvēlētā tehnikā. Darbi var būt gan plaknē, gan trīsdimensionāli
Iespējamā sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem
Vēsture – iepazīstas ar teorētiskiem faktiem, skaidro vēsturisko notikumu un ekonomiskās situācijas ietekmi uz sociālajām lomām un izpratni par identitāti izpatni. Tiek izpētīta kādas konkrētas vēsturiski nozīmīgas personas identitāte caur pieejamo vizuālo informāciju.