13. aprīlis, 2023

“Broski bračuku” iedvesmas ekspedīcija Bolderājā

27. martā māksliniece Gundega Makita Evelone satikās ar Rīgas Bolderājas Jaunās pamatskolas skolēnu grupu, ar kuru darbosies pie mākslas projekta “Bolderājas hieroglifi”, kas rezultēsies ar katra skolēna objekta instalāciju. Pirms došanās Bolderājas ekspedīcijā skolēniem bija uzdevums izvēlēties sev īpašu vietu Bolderājā un informēt par to Gundegu. Pamatojoties uz informāciju, tika izveidots ekspedīcijas maršruts.
Pirms došanās ceļā māksliniece pastāstīja, ka radošais darbs tiks veltīts nenovēršamajām klimata pārmaiņām un atmiņu pārmantojamībai. Kā piemērs tika minēts Senās Ēģiptes hieroglifi, kuri mūsdienās sniedz noteiktu tā laika vēsturisko priekšstatu. Pēc līdzīga principa skolēni veidos objektu instalācijas, kuras varētu sniegt priekšstatu par vērtībām un realitāti, kura ir mūsdienās un būtu saprotamas arī nejaušam atradējam citā laikā un kontekstā.
Pastaigas laikā skolēni fotografēja tos elementus Bolderājā, kurus, iespējams, vēlētos attēlot grafiskā veidā vai kas sniegtu darbam idejas un iedvesmu. Tā kā Gundega jau kādu laiku dzīvo Daugavgrīvā un ir iepazinusies ar vietējiem apkaimes iedzīvotājiem un tās vēsturi, pastaiga tika papildināta ar stāstiem par senajām koka mājam un tiltu pāri Daugavai. Skolotāja Lolita Maderniece dalījās savās zināšanās par Bolderājas luterāņu koka baznīcu un citām ēkām. Ekspedīcijas noslēdzošā un ne tik formālā daļa notika pie Bolderājas karjerām. Ceļš līdz karjerām bija neparasts, jo maršruta karte nedaudz nojuka, bet skolēnu vietējās apkaimes zināšanas palīdzēja sasniegt galamērķi. Pie karjerām tika dzerta Gundegas sagatavotā zaļā tēja ar cepumiem, pārrunāti jautājumi par kopā būšanu un radošo procesu.
Atskatoties uz ekspedīcijā pieredzēto, daļa skolnieku, skolotāja un māksliniece atzina, ka bija interesanti tās laikā iet pa īsceļiem un taciņām, piemeklēt katrai vietai kaut ko īpašu un šo vietu raksturojošu, kā arī tika atzīts, ka bija forši pastaigāties nodarbības laikā un kopumā process bijis jauks.
Tikšanās laikā klasvadības atbalstu sniedza skolotāja Lolita Maderniece un kopīgo darbošanos fotografēja mediatore Lana Zujeva.