10. aprīlis, 2024
“Kā laikmetīgo mākslu iekļaut savās stundās?” un kā radīt tam jēgpilnas metodes?
Gundega Evelone
Daudzlīmeņu projekta “Mākslinieks Ir Klātesošs” trīs svarīgākie, savstarpēji saistītie, mērķi ir: tieša un nepastarpināta skolēnu iesaiste radošā procesā profesionāla mākslinieka vadībā; metodiskā materiāla pedagogiem izstrāde, kas veicinātu šādu radošo procesu arī turpmāk; kā arī attīstīt laikmetīgās mākslas pieejamību Latvijas reģionos. Jau kopš paša projekta sākuma īpaši nozīmīga bijusi sadarbība ar mākslas un kultūras jomas skolotājiem. Tā notikusi gan fiziski klātesošā veidā, pedagogiem atbalstot māksliniekus darbā ar skolēniem sešās mākslas rezidencēs dažādās vispārizglītojošajās skolās, gan arī kopīgi piedaloties metodiskā plāna izveidē attālināto semināru formātā.
“Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” seminārs skolotājiem Rīgā
Noderīga mācību materiāla veiksmīgai izstrādei bija jāņem vērā vairākas vajadzības. Pirmkārt: tam jāatbilst oficiāli pieņemtajam izglītības standartam. Otrkārt: iekļautajām metodēm jābūt daudzveidīgām un jārod saskares punkti ar skolotāja individuāli veidoto mācību plānu. Treškārt: piedāvātajiem uzdevumiem jābūt vienlaikus gan profesionāli pamatotiem, gan skolnieku radošumu veicinošiem, kā arī viegli uztveramiem – lai pasniedzējs un klase tos spētu patstāvīgi īstenot, sekojot rakstiskām instrukcijām. Līdz ar to “Mākslinieks Ir Klātesošs” ietvaros izveidotā metodiskā materiāla tapšanā tika iesaistīti eksperti no mākslas un izglītības jomām, rezidenču mākslinieki, kā arī pedagogi, kas paši šo plānu izmantos savā turpmākajā darbībā.
Darbs pie metodiskā materiāla radīšanās tika uzsākts 2023. gada sākumā, aktīvi aicinot piedalīties skolotājus no visas Latvijas. Februārī risinājās tiešsaistes pilot-seminārs, kura laikā ap deviņdesmit interesentu no dažādām izglītības iestādēm tika iepazīstināti ar projektu “Mākslinieks Ir Klātesošs”, tā rīkotāju komandu un māksliniekiem, kā arī paredzamo darba plānu. 32 skolotāji – mākslas un kultūras jomu pedagogi – nolēma turpināt sadarbību, neklātienē apmeklējot sešus seminārus – darbnīcas. To laikā viņi sākotnēji apguva vairākas ideju izstrādes stratēģijas, piemēram, “Iesaistīto pušu karte”, “Problēmu definēšana”, “5 kāpēc” un citas. Izmantojot šos “domāšanas dizaina” instrumentus, iesaistītie apzināja raksturīgākās problēmas un izaicinājumus savā pedagoģiskajā darbībā, kā arī nepieciešamības, gatavojot stundu plānu. Nākamajā solī jau iezīmētie jautājumi tika grupēti un veikta to padziļināta izpēte, kā arī piedāvāti iespējami risinājumi. Tad, ņemot vērā atklāto un pieejamos resursus, darba vadītāja Lība Bērziņa modelēja trīs iespējamus metodiskā materiāla formāta prototipus. Pēc izvērtēšanas labākais no tiem tika pilnveidots, un darba rezultāts šobrīd ikvienam pieejams projekta “Mākslinieks Ir Klātesošs” mājas lapā www.artistispresent.lv un pielietojams izglītojošajā darbā.
“Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” seminārs skolotājiem Valmierā
Lai atvieglotu pasniedzēja darbu, integrējot laikmetīgo mākslu izglītības programmā, metodiskā materiāla kodols veidots no 12 tēmām – mācību uzdevumiem. Tos, projektā praksē pārbaudot un pielāgojot skolas stundu struktūrai, izstrādājuši “Mākslinieks ir klātesošs” redzidenču mākslinieki – Anda Lāce, Eva Vēvere, Kristīne Brīniņa, Vika Eksta, Gundega Evelone, Maksims Šenteļevs un Artūrs Punte. Katrs uzdevums paredzēts noteikta vecuma klasei (1. – 9. klasei un 3 tēmas vidusskolā), un sadalīts secīgās daļās – temata teorētiskai un praktiskai izpētei vairāku mācību stundu garumā, kas aprakstīta nodarbības plānā. Tāpat norādīti arī nepieciešamie materiāli, iespējamie vērtēšanas kritēriji un sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem. Kā noderīgs un iedvesmojošs papildinājums uzdevumu labākai izpratnei un īstenošanai lasāmi un skatāmi metodiskajā materiālā iekļautie mākslinieku stāsti. Tajos aprakstīta viņu pašu reālā pieredze, rezidējot sešās Latvijas reģionu skolās, un atklāti gan izaicinājumi, gan gandarījums par dažādu laikmetīgās mākslas ideju īstenošanu kopā ar vispārizglītojošo skolu skolēniem un pedagogiem. Kā papildresurss izmantojama arī materiālā ievietotā mūsdienu mākslas terminu vārdnīca un Latvijā aktuālu mākslinieku saraksts – reāli, internetā rodami piemēri visdažādāko radošo izpausmju raksturojumam. Metodisko materiālu papildina vairāku mākslas un izglītības ekspertu sagatavoti raksti par šobrīd izglītībā un kultūrā nozīmīgām tēmām: par vērtēšanu mākslā; mākslas izstāžu apmeklējuma ieteikumus – alternatīvu mācību stundai klasē; ieskatu mākslas terapijas metodēs, ko izmantot stundās; par mākslinieku pieredzi un atziņas par ilgtermiņa projektu īstenošanas kopā ar skolēniem, u. c.
“Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” seminārs skolotājiem Liepājā un Aglonā
Viens no “Mākslinieks Ir Klātesošs” ilgtermiņa mērķiem ir, pēc tā aktīvās daļas beigām – tieša mākslinieku darba ar skolēniem – izveidot vērtīgu, arī vēlāk plaši un ērti izmantojamu instrumentu laikmetīgās mākslas apguvei viegli uztveramā valodā. Vienlaikus tikusi veicināta laikmetīgās mākslas atpazīstamība un “lasītprasme” Latvijas reģionos, kas attāli no dažādām mūsdienu kultūras izpausmēm piesātinātās Rīgas. Tāpat par jaunu un efektīvu izglītības satura veidošanas praksi uzskatāma skolotāju aktīvā, horizontālā iesaiste metodiskā materiāla izstrādē. Apzinot savas reālās nepieciešamības un vēlmes, un daloties ar pieredzi dinamisku semināru formātā, pedagogi kļuvuši par sev noderīgas mācību programmas un rīku līdzautoriem. Kopīgi padarītais un sasniegtais ir brīnišķīgs sākums radošam un rosinošam piedzīvojumam mākslā un kultūrā arī vispārizglītojošo skolu skolēniem un skolotājiem.
Projekta komanda:
Projekta vadītāja: Māra Žeikare
Metodiskā materiāla veidotāja: Lība Bērziņa
“Mākslinieks ir klātesošs” rezidenču mākslinieki: Kristīne Brīniņa, Anda Lāce, Eva Vēvere, Vika Eksta, Gundega Evelone, Maksims Šenteļevs un Artūrs Punte
Māksliniekus atbalstošie mediatori: Mariona Baltkalne, Evelīna Andžāne, Aija Putniņa un Lana Zujeva
Rakstu autori: mākslas mediatore Mariona Baltkalne, māksliniece Gundega Evelone, psiholoģe Anna Gubermane, Austra Avotiņa, Lība Bērziņa, Sanda Paukšte, Elza Medne, Māra Žeikare
Korektores: Ilze Jansone un Ieva Rozenberga
Tulkojumi: Adele Bea Cipste
Konsultanti: Austra Avotiņa, Daniela Ramos Arias, Ieva Astahovska, Sanda Paukšte, Elza Medne, Anna Gubermane, Anita Hanzena, Laura Riekstiņa un Kristīne Daugule.
Kā arī visi skolotāji, kas brīvprātīgi un aizrautīgi piedalījās šī metodiskā materiāla radīšanā. Paldies jums!