8. februāris, 2023

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs viesojas Oslo

Janvāra beigās projekta “Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” (Nr.EEZ/2022/2/27) vadītāja Māra Žeikare kopā ar projekta konsultanti Lību Bērziņu viesojās Oslo, kas bija arī partneru pirmā klātienes iepazīšanās vizīte. Tikšanās noritēja vairākas dienas. 

Pirmajā no tām (25.01.) apmeklējām Tenthaus mākslinieku telpu Oslo – tā atrodas pilsētas centrā, taču patreiz izstādes tajā nav apskatāmas, jo mākslinieku kolektīvs strādā pie Norvēģijas laikmetīgās mākslas biennāles MOMENTUM (MOMENTUM announces Tenthaus as curator for its 2023 edition (biennialfoundation.org) kūrēšanas, tā norisināsies no jūnija līdz oktobrim pilsētā Moss, kas atrodas stundas braucienā no Oslo un ir viens no ievērojamākajiem laikmetīgās mākslas notikumiem Ziemeļvalstu reģionā. Tikšanās laikā noritēja projekta “Mākslinieks ir klātesošs” detalizēta plānošana, kā arī Tenthaus iepazīstināja ar izdevumu “Tenthaus toolkit. Artists in schools” (“Tenthaus instrumentu kopums. Mākslinieki skolās” (angļu valodā pieejams te: tenthaus_toolkit_english_-1.pdf), kas būs arī mūsu ceļvedis, projekta gaitā sagatavojot līdzīgu ceļvedi, balstoties mākslinieku pieredzē rezidencēs skolās Latvijā. Mūsu jautājumi ir tie paši, kas Tenthaus, uzsākot projektu Oslo: kā integrēt laikmetīgo mākslu skolās? Viesoties vai patiesi līdzdarboties? Kā profesionāls mākslinieks var kļūt par vislabāko resursu skolās? Un kā izveidot veiksmīgu un ilgtspējīgu sadarbību starp mākslinieku un skolu?

Apmeklējām arī vienu no skolām, kas atrodas vistuvāk Tenthaus – Møllergata skole, satikām gan pedagogus un interešu izglītības vadītājus, kuri jau ilggagdēji sadarbojas ar Tenthaus māksliniekiem. Tenthaus šajā skolā strādā jau 6 gadus un piedāvā mākslinieku projektus. Iepazināmies ar sistēmu, kas darbojas jau Oslo – Aktivitetsskolen (AKS) jeb pēcstundu aktivitāšu programmu, kuras ietvaros mākslinieki piedāvā sadarbības darbnīcas skolēniem. Vairāk par programmu angļu valodā var iegūt šeit: akspaengelsk.pdf (osloskolen.no). Tenthaus mākslinieki un skolas ilggadējie darbinieki dalījās ar savu pieredzi. Mākslinieki atzina, ka sākumā nezinājuši, kā strādāt ar tik maziem bērniem (6-10 gadi), taču skolas personāls sniedza savu atbalstu un abas puses mācījušās no nulles, iepriekš nezinot, kā darīt ir pareizi. Learning by doing jeb mācīšanās darot bija mākslinieku un skolas sadarbības pamatā. Skola atzina, ka mākslinieki sniedz iespēju bērniem mācīties un praktizēt abstrakto domāšanu, ka mākslinieki ir lielisks role model jeb paraugs.

Norvēģu skolu sistēmā ir daudz jaunu pedagogu, un lielāks dzimumu līdzsvars personālā tieši tādēļ, ka bērniem ir nepieciešams sava dzimuma paraugs. Ikreiz, kad mākslinieka projekts skolā noslēdzas, tas tiek nosvinēts ar īpašu pasākumu, kad tiek prezentēti projekta rezulatāti visai skolai. Tie ir svētki. Taču mākslinieki, kas strādā Oslo skolās, uzstāda ilgtermiņa mērķus. Kopā ar skolēniem nolemj strādāt pie kādas idejas 10 gadu griezumā. Un atgriežas skolās atkal un atkal. Ir mākslinieki, kuri savu radošo praksi turpina tikai skolās.

Iepazināmies ar jauniešiem, kas ir Norvēģu programmas BLIKKÅPNER (blikkapner.no) dalībnieki. Viņi prezentēja savu mākslas projektu, ko ir īstenojuši Moss galerijā Søk om å bli blikkåpner nå! ⟶ Galleri F 15. Šie jaunieši programmas ietvaros piedalīsies arī Tenthaus organizētajā Momentum biennālē no jūnija līdz oktobrim.

Otrajā ceļojuma dienā satikām citu mākslas insitūciju pārstāvjus, kas strādā ar bērniem un jauniešiem savās galerijās un institūcijās. Vecākā fotogalerija Oslo ir Fotogalleriet. Arī viņi, tāpat kā LLMC, ir savas valsts Skolas somas programmas īstenotāji. Norvēģijā programma saucas Den Kulturelle Skolesekken (DKS un DKS LAB) un darbojas kopš 2001. gada. Vairāk par programmu angļu valodā te: This is The Cultural Schoolbag – Den kulturelle skolesekken | Den kulturelle skolesekken. Fotogalerijas direktors Antonio Gavaldo dalījās ar izaicinājumiem, ar kuriem galerija ir saskārusies, īstenojot darbnīcas skolās. Fotogaleriet ir dalībnieki arī īpašā projektā Nøkkel til byen | English (trap.no) jeb “Atslēgas uz pilsētu”, kurā tiek aicināti piedalīties jaunieši no 15-25 gadiem, kas dzīvo Oslo un apkārtnē, bet nekad nav saskārušies ar kultūru un mākslu. Šīs programmas dalībniekiem tiek nodorošinātas tikšanās ar kultūras nozares vadošiem pārstāvjiem, un bieži šī tuvā saskare pārvēršas praksē institūcijā vai pat darba vietā kultūras nozarē. Galerija īstenojusi ekskursijas izstādēs, sadarbībā ar OsloMet studentiem.

Devāmies iepazīties arī ar neatkarīgās mākslas producentu kompānijas TRAP Oslo vadītāju Hilde Maisey, kas nodarbojas gan ar pasākumu producēšanu, gan ar kultūrpolitikas īstenošanu Norvēģijā, lai veicinātu dažādību un iekļaušanu caur kultūru un mākslu. 

Noslēdzošajā dienā ar prezentāciju par LLMC piedalījāmies seminārā “Voicing the public” Voicing the public – Kunstnernes Hus, kuru organizēja Ebba Moi, TENTHAUS dalībniece. Semināra dalībnieku stāsti bija noderīgi arī mums – Igauņu izcelsmes māksliniece Ann Liis-Kogan izmanto skolas kā materiālu savu mākslas darbu radīšanā, viņa iekļauj skolēnus savos darbos. Pirmo mākslas darbu skolās viņa izveidoja Hersleb skolā Oslo, tieši pateicoties Tenthaus skolu projektam. Vairāk var lasīt šeit: Performance at Hersleb | mysite (anneliiskogan.com). Savukārt, mākslinieku rezidenču projekta PRAKSISOSLO vadītājs Nicholas John Jones iepazīstināja ar organizācijas pieredzi, kopš 2016. gada organizējot tematiskas mākslinieku rezidences, kā arī piedāvājot apmaksātu darbavietu jauniešiem (16-21) PRAKSIS Teen Advisory Board (PTAB).

Mēs, Māra un Lība no LCCA dalījāmies savā pieredzē, strādājot ar dažādām auditorijām – skolēniem, senioriem, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīstinājām ar SURVIVAL KIT festivālu un mākslas centra vēsturi, izstādēm un norisēm, ko rīkojam publiskajā telpā – valstī, kurā nav laikmetīgās mākslas muzeja. Semināra ieraksts būs skatāms (16) Kunstnernes Hus – YouTube kanālā.