8. maijs, 2023
Skolēnu pārdomas par projektu „Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” Rīgas Bolderājas Jaunā pamatskola (māksliniece – Gundega Evelone)
17. aprīlī māksliniece Gundega Evelone viesojās Rīgas Bolderājas Jaunajā pamatskolā, lai ar skolēniem turpinātu darbu pie mākslas projekta – betona objektu instalācijas “Bolderājas hieroglifi”. Katrs skolēns šajā nodarbību ciklā veido savu mākslas objektu – sev nozīmīgu Bolderājas zīmju atlējumu betonā – izstrādā mākslas darbu no idejas un skices līdz pat tās fiziskai realizēšanai un izvietošanai Bolderājas vidē. Mākslinieces nodarbības tiek iekļautas Dizaina un tehnoloģiju stundu saturā.
Sarunās ar projekta „Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” vadītāju Māru Žeikari Rīgas Bolderājas Jaunās pamatskolas 7. un 8. klašu skolēni atzina, ka pirms satikšanās ar mākslinieci Gundegu Eveloni ar citiem latviešu māksliniekiem klātienē viņi nav tikušies, un lielākoties nav arī bijušas zināšanas par māksliniekiem. Viņi norāda, ka skolā vizuālajā mākslā vairāk apgūst tieši zīmēšanas tehniku un ne tik daudz gūst zināšanas par māksliniekiem. Dažos gadījumos skolēni ir bijuši Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā vai citos muzejos, kāds pabijis izstādēs arī citās valstīs. Tāpat atsevišķi skolēni kādu laiku ir apmeklējuši mākslas vai mūzikas skolu, mācījušies zīmēšanu un turpina to pastāvīgi darīt arī ikdienā, piemēram, zīmēt uz papīra vai digitāli – telefonā.
Kad skolēniem jautāts, ko vērtīgu projekts un māksliniece Gundega viņiem var sniegt, skolēni minējuši, ka mākslinieces pienesums ir inovācijas, iespēja skolēniem apgūt ko jaunu un paplašināt zināšanas par mākslu, kolektīva saliedēšana un radošums. No vienas puses, pēc skolēnu domām, Gundegas nodarbības ir interesantākas nekā pārējās mācību stundas, bet, no otras puses, mākslinieces radošums, ko viņa atraisa arī skolēnos, var palīdzēt tiem radīt interesi apgūt arī citus priekšmetus. Skolēniem patīk, ka mākslinieces vadītajās nodarbībās valda miers, ir draudzīga atmosfēra, jauniešus uzrunā dažādā un daudzveidīgā darbošanās visiem kopā, tiek apgūtas jaunas lietas, un nav garlaicīgi. Vērtīgs skolēniem šķiet arī fakts, ka tas, ko viņi rada šobrīd, ir kaut kas paliekošs, piemēram, betona izmantošana mākslā. Tas ļauj radīt tādus mākslas darbus, ko vēlāk varēs aplūkot arī citi. Vēl kāda skolniece norāda, ka ļoti simpātisks šķiet veids, kā māksliniece iesaista skolēnus, proti, uzrunājot ne vien visus kopā, bet arī aprunājoties ar katru atsevišķi. Nodarbībās ir iespēja gūt pārliecību par sevi, prieku, mieru, spēju koncentrēties un improvizēt. Kā trūkumu projekta nodarbībām skolēni minējuši, ka uz tām jāpaliek ilgāk pēc pārējām mācību stundām, labprātāk gribētos tās apmeklēt pa dienu. Taču vienlaikus, ja projekts turpinātos ilgāk un māksliniece atgrieztos skolā arī rudenī, jaunieši labprāt apmeklētu viņas vadītās nodarbības. Tas arī ļautu mākslu iepazīt tiem skolēniem, kuri pašlaik nodarbībās nepiedalās.
Vairums aptaujāto jauniešu rezidences laikā piedalījušies pastaigā pa Bolderāju kopā ar mākslinieci. Par savām iecienītākajām vietām Bolderājā viņi nosaukuši karjeru, promenādi pie upes ar jaunu veloceliņu, tiltu, laukumu tirdzniecības centra „Lats” tuvumā. Šajās vietās skolēni spēlē volejbolu, pavada laiku ar ģimeni, tiekas ar draugiem, šūpojas un spēlē „ķerenes”. Savukārt kā trūkumu Bolderājai jaunieši nosauca visai bieži novērotos cilvēkus alkohola reibumā, tostarp sabiedriskajā transportā, smakas un atkritumus, kā arī trokšņus, ko radot kuģi, – tos varot dzirdēt arī naktīs.
Paldies Elzai, Ričardam, Edgaram, Melānijai, Emīlijai, Maksimam, Samantai, Evelīnai un Robinam par dalīšanos savā redzējumā uz Gundegas nodarbībām Bolderājas Jaunajā pamatskolā! Paldies skolotājai Lolitai Maderniecei un mākslas mediatorei Lanai Zujevai. Skolēnus intervēja projekta vadītāja Māra Žeikare un darbošanās procesu fotografēja Lita Millere.