24. novembris, 2023

2.2. Faktūra kolāžā. Ar kādiem kolāžas materiāliem atdarina dažādas apkārtējā vidē ieraudzītas faktūras? Vika Eksta

#faktūra #kolāža

Ieteicamais laiks temata apguvei: 12 mācību stundas (materiālā 8 stundas)

Temata apguves mērķis: pamanīt tekstūras un faktūras apkārtējā vidē un attēlot tās

radošā darbā, dažādojot savas radošās izpausmes un tehnisko meistarību.

Māksliniece Vika Eksta darbos izmanto fotogrāfiju, kustīgo attēlu, performanci un audiovizuālos arhīvus. Viņai patīk arī eksperimentēt ar kolāžas tehniku, izmantojot fotogrāfijas un dažādus atrastus objektus. Vienu no viņas darbiem, kur māksliniece izmanto kolāžas tehniku, vari apskatīt te. Kādas faktūras ir mums apkārt dažādās vidēs?

Attēls no Vikas Ekstas darbnīcas Aglonas vidusskolā. Foto: Lita Millere

 

Nepieciešamie materiāli:

Izpētes fāzei: fotoaparāts vai kamera telefonā, burtnīca, žurnāli, avīzes, līme, šķēres, dažādi atrasti objekti

Kolāžai: vismaz A3 formāta lapa vai tapetes gabals, līme, šķēres, dažādu faktūru materiāli, rakstāmie

 

Stundu plāns

1. stunda

Iepazīšanās ar tēmu “Faktūra kolāžā”

Skolēni iepazīstas ar tēmu, pārrunā, kas ir faktūra un tekstūra. Iepazīstas ar Vikas Ekstas darbiem. Veido savu burtnīcu, kurās vēlāk veidos kolāžu – vizuālu dienasgrāmatu, vāka noformējumu atbilstoši savai personībai vai interesēm. Uz vāka jābūt vārdam un vizuālim. Ja ir laiks, papildus var lūgt aizpildīt otro lapu, kur var veidot zīmējumu, piemēram, par to, kā skolēns jūtas, hobiju vai citu tēmu.

2. stunda

Faktūru izpēte skolā

Skolēni apgūst, kas ir faktūra un tekstūra. Dodas izpētē pa skolu un meklē dažādas faktūras, tās fotografē. Izpētei var izmantot fotoaparātu vai telefona kameru. Stundas noslēgumā padalās ar atrasto. Izveidotās fotogrāfijas var izdrukāt, lai pēc tam izmantotu kolāžās. To var darīt skolotājs vai skolēni, piemēram, dizaina un tehnoloģiju stundā. Jāņem vērā, ka, failus iesūtot, jāizmanto e-pasts vai failu pārsūtīšanas platformas (piemēram, Google drive, failiem.lv, wetransfer.com), jo, sūtot citviet, var zust faila kvalitāte.

3. stunda

Faktūru izpēte skolas pagalmā/laukā

Skolēni dodas nelielā ekspedīcijā pa skolas pagalmu vai tuvējo apkārtni un pēta faktūras. Tās fiksē fotoformātā vai kolekcionē (pirms tam jāvienojas par noteikumiem, ko var ņemt un ko ne). Stundas noslēgumā demonstrē paveikto. Ja nepieciešams, šim uzdevumam var paredzēt divas stundas. Uzdod uzdevumu izpētītfaktūras mājās un atnest dažus paraugus. Izpētē iegūtās fotogrāfijas var izdrukāt, lai pēc tam izmantotu kolāžās. To var darīt skolotājs vai skolēni, piemēram, dizaina un tehnoloģiju stundā.

4. stunda

Faktūru izpēte mājās

Skolēni veido kolāžu savās burtnīcās no mājās atrastajām faktūrām. Skolotājam jāsagatavo materiāli, ja kāds bērns nav atnesis paraugus vai nav bijis iepriekšējās stundās. Tiek veidotas faktūru vizuālās piezīmes burtnīcā no mājās atrastajām faktūrām. Stundas beigās pārrunā atšķirības starp skolā, ārā un mājās atrodamajāmfaktūrām. Var uzdot atnest faktūras no citām vidēm, ja  bērni kaut kur dodas ar vecākiem – meža, jūra u.c.

5. stunda

Lielformāta kolāžas plānošana

Apkopojot iegūtās faktūras iepriekšējā izpētē, kas fiksētas burtnīcā, skolēni veido skices savam faktūru gala darbam. Skolotājs ievirza dažādās skolēniem aktuālās tēmās.

6. stunda

Kolāžas veidošana

Dažādu materiālu izmantošana kolāžas radīšanai. Skolēni var izvēlēties tēmas, par kurām veidot kolāžas vai vienkārši veidot kolāžu atbilstoši sajūtām.

7. stunda

Kolāžas veidošana 2

Skolēni turpina un pabeidz gala kolāžu.

8. stunda

Skolēni mini izstādē prezentē paveikto  – gan savas burtnīcas, gan gala kolāžu.

 

Iespējamie vērtēšanas kritēriji

Burtnīcā ir faktūras no vismaz 3 dažādām vidēm

Izveidota gala kolāžas skice

Izveidota gala kolāža, kurā redzamas dažādas faktūras

Prezentācija

 

Sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem

Dabaszinības – meklē un salīdzina faktūras dažāda vecuma dzīvnieku kažokā, starp augiem, koku mizu dažādās to attīstības stadijās.