24. novembris, 2023

4.3. Zīmes un simboli – veids, kā lasīt pasauli. Kā ieraudzīt un atšķirt zīmes un simbolus apkārtējā vidē un kā radīt savu zīmi un simbolu? Gundega Evelone

#simboli #skulptūra #zīmes

Ieteicamais laiks temata apguvei: 7 mācību stundas.

Temata apguves mērķis: pamanīt un atšķirt zīmes un simbolus apkārtējā vidē, izvēlēties sev atbilstošu. Pēc tam veidot radošu darbu ar savu zīmi vai simbolu materiālā. Tādā veidā tiek pētīta vizuālu simbolu loma apkārtējā dzīvē un ikdienā.

Māksliniece Gundega Evelone ir starpdisciplināra māksliniece. Viņa strādā arī kā tēlniece. Darbus viņa veido no ļoti dažādiem materiāliem – betona, plastilīna, putuplasta, metāla un citiem. Mākslinieces radītie objekti  bieži ir lielformātā. Gundega Evelone mēdz pētīt arī sadzīvē sastopamus simbolus. Kā vienkāršas lietas un zīmes iemieso lielākas idejas? Kas vispār simbols? Kā viena lieta patiesībā var stāstīt par kaut ko citu? Kā tas izpaužas? Kā mēs varam uzminēt tās nozīmi? Un ko tā vēstī citiem?

Attēls no Gundegas Evelones darbnīcas Rīgas Bolderājas Jaunajā pamatskolā. Foto: Lita Millere

 

Nepieciešamie materiāli:

Skicēšanas fāzei: ierīce ar internetu, papīrs skicēm, rakstāmie

Skulptūru izveidei: veidne (piemēram, neliela plastmasas kaste), materiāls zīmes izveidei (plastilīns vai plāns putuplasts, kaut kas, ar ko pielipināt putuplastu), šķēres vai papīra nazis, betons vai ģipsis

 

Stundu plāns

1. stunda

Iepazīšanās ar tēmu “Zīmes un simboli”

Skolēni pārrunā, kas ir simbols un zīme un kur tie redzami ikdienā. Kā veidojas simbola nozīme? Meklē dažādus simbolu piemērus internetā un apkopo tos. Zīmes ir burti, hieroglifi, cipari, ceļa norādes un skaņu signāli, formulas un ķīmiskie apzīmējumi, zīmoli un datora ikonas, tās sniedz noteiktu informāciju. Kā mēs lietojam zīmes un simbolus sadzīvē? Kādas vizuālas īpašības vieno simbolus un apzīmējumus (vienkāršība, uztveramība, nav daudz detaļu, siluets)?

2. stunda

Došanās izpētes ekskursijā

Skolēni dodas ekspedīcijā savā apkārtnē un pēta vidi, meklējot dažādus simbolus un zīmes tajā. Ideāli, ja skolēni var doties uz vietām, kas tiem ir mīļas un svarīgas. Ja lielāka klase, to var sadalīt mazākās grupiņās un dot konkrētus uzdevumus. Uzskicēt atrastos simbolus darba lapā.

3. stunda

Sava simbola izveide skicēšana

Apkopojot 1. stundas laikā internetā atrasto informāciju un ekskursijā redzētos simbolus, skolēni skicē paši savas zīmes. Šajā posmā katram jāuzskicē pēc iespējas vairāk dažādu simbolu par dažādām situācijām un ar dažādām funkcijām, vēl sev neizvēloties konkrētu zīmi.

4. stunda

Sava simbola izveide

Izmantojot visu iepriekš uzkrāto informāciju un skices, skolēni veido sava simbola zīmējumu. Tam tiek piešķirta individuāla, pašam svarīga nozīme. Vēlāk viņi šo simbolu pārcels materiālā – betona skulptūrā.

5. stunda

Darba materiālā plānošana

Skolēni saņem nelielu plastmasas kasti – veidni. Tajā tiks ieliets betons vai ģipsis, kurā vēlāk būs redzami simbolu atveidi.  Simboli tiek pārzīmēti uz putuplasta plāksnītes, tad izgriezti un ar abpusējās līmlentas palīdzību ielīmēti uz veidnes sienām. Jāņem vērā, ka kastes dibens vēlāk būs skulptūras augšpuse.

Otrs variants – simbols tiek veidots no plastilīna (apmēram 1,5 cm augstumā) uzreiz uz veidnes sienām. Vēlāk to izgriezīs un ievietos kastē. Iespējams, simbols jāpārstrādā, lai tas būtu viegli atlejams betonā/ģipsī.

6. stunda

Skulptūras izveide

Skolēni izmanto iepriekš izveidotās veidnes un veido skulptūras – blokus, uz kuru plaknēm redzami simboli (instrukcija lejupielādes materiālos).

7. stunda

Objekts tiek izņemts no veidnes – veidne tiek salauzta. No betona bloka plaknēm tiek izņemts,  izkasīts simbola veidola materiāls – putuplasts vai plastilīns.

8. stunda

Mini izstāde, prezentācija un pašvērtējums

Skolēni izstāda savus darbus, tad katrs prezentē izveidoto skulpūtu un paskaidro simbolu. Stundas noslēgumā veic pašvērtējumu par paveikto.

 

Iespējamie vērtēšanas kritēriji

Tika izveidota neliela datubāze ar piemēriem no interneta

Ekskursijas laikā atrasti vismaz 3 simboli un zīmes

Izveidotas simbolu skices

Izveidota skulptūra un spēj pamatot savu simbolu

 

Sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem

Dizains un tehnoloģijas – izmantojot zīmes un simbolus, rada telpiskus tekstila objektus.