24. novembris, 2023
5.3. Arhitektūras uztvere ar piecām maņām. Kā izjust un iejusties apbūves, tās proporciju, materiālu un izgaismojuma uztverē? Maksims Šenteļevs un Artūrs Punte
Ieteicamais laiks temata apguvei: 7 mācību stundas (piedāvātas 5 stundas)
Temata apguves mērķis: gūt izpratni par to, kāda ir redzes, dzirdes, taustes,
ožas un garšas loma arhitektūras objektu un apbūves uztverē.
Mākslinieks Maksims Šenteļevs ir skaņu mākslinieks un arhitekts. Artūrs Punte ir dzejnieks un mediju mākslinieks. Abi mākslinieki sadarbojas dažādos projektos, pēta skaņu un ieraksta skaņas ainavas. Mākslinieku darbu vari noklausīties te. Kā skan daba? Kāda skaņa ir arhitektūrai? Vai dažādām ēkām ir atšķirīga skaņa?
Attēls no Maksima Šenteļeva un Artūra Puntes darbnīcas Strenču pamatskolā
Nepieciešamie materiāli:
Izpētes fāzei: ierīce skaņas ierakstīšanai (der telefona mikrofons), austiņas, papīrs, rakstāmie
Gala skaņas darbam: datori vai planšetes, skaņu miksēšanas programma, piemēram, GarageBand
Stundu plāns
1. stunda
Iepazīšanās ar tēmu “Arhitektūras uztvere ar piecām maņām”
Skolēni iepazīstas ar tēmu, pārrunā, kas ir apbūve, maņa, atmosfēra, akustika. Aktivizē maņas, pildot maņu bingo (darba lapa pielikumā), meklējot klasē 5 lietas, ko var redzēt, 5 lietas, ko sataustīt, 5 lietas, ko var saost, 5, ko varētu sajust ar garšu, un 5, ko var sadzirdēt. Veic piezīmes darba lapā. Pārrunā, kā klases telpa liek justies. Kas rada sajūtu telpā? Kādēļ ir telpas, kurās jūtamies labi, bet ir telpas, kas izraisa dīvainas sajūtas? Kas to veicina? Skolēni atsauc atmiņā telpas, kas īpaši iespiedušās atmiņā un kāpēc.
2. stunda
Skaņu izpēte skolā
Skolēni tiek iepazīstināti ar skaņas kartes konceptu (aporee.org) un dodas veidot skolas skaņas karti. Skolēni sadalās pa pāriem un dodas ierakstīt skolas skaņas, fiksējot gan patīkamas, gan nepatīkamas skaņas. Uzskicē skolas aptuvenu karti un fiksē skaņas tajā. Pēc tam klasē pārrunā, kā skan skola. Kā šīs skaņas liek justies? Kādas ir patīkamas skaņas? Kādas – nepatīkamas? Vai izdevās atrast jaunas, iepriekš nemanītas skaņas? Kāda loma skaņai ir arhitektūrā?
3. stunda
Skaņu kompozīcijas izveide
No ierakstītajām skaņām skolēniem individuāli vai pāros izveido skolas abstraktu skaņu kompozīciju, strādājot ar skaņas miksēšanas programmām.
4. stunda
Skaņu kompozīcijas atveide grafiski
Skolēni klausās savas skaņu kompozīcijas un veido to grafisko attēlojumu mākslā. Var arī veidot viens otra skaņu darbu atveidojumus. Kā attēlot skaņu vizuāli? Skolēni var paralēli klausīties skaņas austiņās un veidot to atainojumus.
5. stunda
Prezentēšana un pašvērtējums
Skaņu kompozīciju un vizuālo darbu demonstrēšana un pašvērtējums.
Iespējamie vērtēšanas kritēriji
Ir izpildīta darba lapa “Skaņu bingo klasē”
Izveidota skolas skaņu karte
Izveidota abstrakta skaņu kompozīcija, miksējot ierakstus (individuāli vai pārī)
Izveidots skaņu kompozīcijas attēlojums vizuālajā mākslā
Sasaiste ar citiem priekšmetiem
Dizains un tehnoloģijas – ar aptauju palīdzību noskaidro telpas/u lietotāju vajadzības un iespējas.
Latviešu valoda – attīsta lasītprasmi, iepazīstoties ar nelieliem tekstiem par cilvēka maņām.