24. novembris, 2023

6.1. Cilvēka ķermeņa attēlojums zīmējot. Kā izmantot dažādas zīmēšanas tehnikas, attēlojot cilvēka ķermeni? Kristīne Brīniņa

#deja #kustība #ķermenis

Ieteicamais laiks temata apguvei: 10 mācību stundas (materiālā 4 stundas)

Temata apguves mērķis: zīmēt cilvēka ķermeni pēc tieša vērojuma un radīt dinamisku

figūras atveidojumu, lai apgūtu dažādas zīmēšanas tehnikas un iepazītu cilvēka anatomiju.

Kristīne Brīniņa ir neatkarīga horeogrāfe, dejotāja un izpildītāja. Viņas galvenais mākslas instruments ir pašas ķermenis. Vai iespējams zīmēt, izmantojot ķermeni? Kā ķermenis var būt palīgs vizuālajā mākslā?

Attēls no Kristīnes Brīniņas darbnīcas Liepājas Katoļu pamatskolā. Foto: Lita Millere

 

Nepieciešamie materiāli:

Izpētes fāzei: telpa

Zīmējumam: lielformāta papīrs (1 m x 1,5 m), flomāsteri, papīrs skicēšanai (var būt otrreiz izmantojams)

 

Stundu plāns

1. stunda

Iepazīšanās ar tēmu “Cilvēka ķermeņa attēlojums zīmējot”

Skolēni pāros pārrunā, kur ir redzējuši mākslā attēlotu ķermeni. Kā tas tika attēlots? Daži padalās klasē. Skolotāja paplašina skatījumu ar vēl dažādiem veidiem, kā var attēlot ķermeni. Pastāsta, kā ķermenis pats var būt instruments mākslā. Vadīta aktivitāte, kur skolēni pēta telpu, pārvietojoties pa to, pētot savu ķermeni (sīkākas norādes skolotāja materiālā). Ik pa brīdim sastingst un veido skulptūras.

2. stunda

Paša ķermenis kā mākslas darbs

Skolēni veic iesildošo tehniku un mēģina attēlot savu vārdu ar ķermeni. Viņi var mēģināt imitēt sava vārda burtus vai veikt kādu kustību, kas viņus raksturo. Tad pāros veic sava auguma atveidojumu lielformātā. Ja iespējams, skolēni noguļas uz papīra un apvelk viens otru. Būtiski pievērst uzmanību ķermeņa proporcijām un lai nenotiktu iznākuma apspriešana. Tad novilktajā lielformāta kontūrā skolēni pēta ķermeņa proporcijas un likumsakarības.

3. stunda

Ķermeņa skicēšana

Skolēni tiek izpazīstināti ar ekspresskicēšanu, kur tā jāveic vai nu īsā laikā (1–2 minūtes), vai skicēšana jāveic, neatraujot roku no papīra. Tad skicē viens otru. Vai visa klase vienu skolēnu, kas iznāk priekšā. Veids jāpielāgo klases vajadzībām un skolēnu skaitam. Jāpārrunā ar klasi cieņa vienam pret otra ķermeni un izskatu.

4. stunda

Miniizstāde un pašvērtējums

Skolēni izveido miniizstādi no lielformāta darbiem un skicēm. Var atkal veikt sava vārda nelielu performanci kustībā. Aizpilda pašvērtējumu.

 

Iespējamie vērtēšanas kritēriji

Attēlots savs vārds kustībā

Izveidots sava ķermeņa attēlojums lielformātā

Izveidotas vismaz 3 ķermeņa skices dažādās pozās

Dalība miniizstādē