24. novembris, 2023
6.1. Cilvēka ķermeņa attēlojums zīmējot. Kā izmantot dažādas zīmēšanas tehnikas, attēlojot cilvēka ķermeni? Kristīne Brīniņa
Ieteicamais laiks temata apguvei: 10 mācību stundas (materiālā 4 stundas)
Temata apguves mērķis: zīmēt cilvēka ķermeni pēc tieša vērojuma un radīt dinamisku
figūras atveidojumu, lai apgūtu dažādas zīmēšanas tehnikas un iepazītu cilvēka anatomiju.
Kristīne Brīniņa ir neatkarīga horeogrāfe, dejotāja un izpildītāja. Viņas galvenais mākslas instruments ir pašas ķermenis. Vai iespējams zīmēt, izmantojot ķermeni? Kā ķermenis var būt palīgs vizuālajā mākslā?
Attēls no Kristīnes Brīniņas darbnīcas Liepājas Katoļu pamatskolā. Foto: Lita Millere
Nepieciešamie materiāli:
Izpētes fāzei: telpa
Zīmējumam: lielformāta papīrs (1 m x 1,5 m), flomāsteri, papīrs skicēšanai (var būt otrreiz izmantojams)
Stundu plāns
1. stunda
Iepazīšanās ar tēmu “Cilvēka ķermeņa attēlojums zīmējot”
Skolēni pāros pārrunā, kur ir redzējuši mākslā attēlotu ķermeni. Kā tas tika attēlots? Daži padalās klasē. Skolotāja paplašina skatījumu ar vēl dažādiem veidiem, kā var attēlot ķermeni. Pastāsta, kā ķermenis pats var būt instruments mākslā. Vadīta aktivitāte, kur skolēni pēta telpu, pārvietojoties pa to, pētot savu ķermeni (sīkākas norādes skolotāja materiālā). Ik pa brīdim sastingst un veido skulptūras.
2. stunda
Paša ķermenis kā mākslas darbs
Skolēni veic iesildošo tehniku un mēģina attēlot savu vārdu ar ķermeni. Viņi var mēģināt imitēt sava vārda burtus vai veikt kādu kustību, kas viņus raksturo. Tad pāros veic sava auguma atveidojumu lielformātā. Ja iespējams, skolēni noguļas uz papīra un apvelk viens otru. Būtiski pievērst uzmanību ķermeņa proporcijām un lai nenotiktu iznākuma apspriešana. Tad novilktajā lielformāta kontūrā skolēni pēta ķermeņa proporcijas un likumsakarības.
3. stunda
Ķermeņa skicēšana
Skolēni tiek izpazīstināti ar ekspresskicēšanu, kur tā jāveic vai nu īsā laikā (1–2 minūtes), vai skicēšana jāveic, neatraujot roku no papīra. Tad skicē viens otru. Vai visa klase vienu skolēnu, kas iznāk priekšā. Veids jāpielāgo klases vajadzībām un skolēnu skaitam. Jāpārrunā ar klasi cieņa vienam pret otra ķermeni un izskatu.
4. stunda
Miniizstāde un pašvērtējums
Skolēni izveido miniizstādi no lielformāta darbiem un skicēm. Var atkal veikt sava vārda nelielu performanci kustībā. Aizpilda pašvērtējumu.
Iespējamie vērtēšanas kritēriji
Attēlots savs vārds kustībā
Izveidots sava ķermeņa attēlojums lielformātā
Izveidotas vismaz 3 ķermeņa skices dažādās pozās
Dalība miniizstādē