24. novembris, 2023
7.4. Jūtu un emociju ekspresija portretā. Kā veidot fotogrāfiju kolekciju, lai veiksmīgāk uzgleznotu ekspresīvu portretu? Vika Eksta
Ieteicamais laiks temata apguvei: 7 mācību stundas (piedāvātas 4 stundas)
Temata apguves mērķis: gleznot ekspresīvu portretu, uztvert un interpretēt sejas
formas izmaiņas, lai raisītu empātiju un līdzpārdzīvojumu.
Vika Eksta ir māksliniece, kas darbos izmanto fotogrāfiju, kustīgo attēlu, performanci un audiovizuālos arhīvus. Mākslinieci interesē arī portreti un pašportreti. Kā parādīt portretā dažādas emocijas? Kā šīs emocijas var atspoguļoties krāsu triepienos?
Attēls no Vikas Ekstas darbnīcas Aglonas vidusskolā. Foto: Lita Millere
Nepieciešamie materiāli:
Izpētes fāzei: fotoaparāts (der arī telefona kamera), printeri (vēlams vairāki, atkarīgs no klases lieluma), A4 lapas
Portretam: iespēja veikt lielformāta druku A3 formātā, der arī melnbalta. Krāsas, ūdens, otas, trauciņš skalošanai.
Stundu plāns
1. stunda
Iepazīšanās ar tēmu “Jūtu un emociju ekspresija portretā”
Skolēni iepazīstas ar tēmu un sameklē portretus internetā, un veido nelielu digitālu kolekciju iedvesmai. Atsauc atmiņā redzētos portretus. Stundas beigās skolēns prezentē vienu no atrastajiem portretiem, kurš atstājis vislielāko iespaidu.
2. stunda
Fotogrāfiju veidošana ar dažādām emocijām
Ar skolēniem pārrunā dažādās emocijas – prieku, bailes, skumjas, bēdas un citas. Skolēni sadalās pa pāriem, veido viens otra portretu fotogrāfijas, attēlojot dažādas emocijas. Veic fotogrāfiju atlasi un izprintē kolekciju (šo var darīt stundas laikā, ja ir pietiekami daudz printeru, vai skolotāja sagatavo iepriekš). Stundas noslēgumā izvēlas 1 fotogrāfiju, kuru vēlas papildināt ar triepieniem.
3. stunda
Triepienu veidošana
Skolotājs vienojas ar skolēniem, kā tiks veikta lielformāta A3 druka ar skolēnu izvēlētajām fotogrāfijām. Jāņem vērā, ka, failus iesūtot, jāizmanto e-pasts vai failu pārsūtīšanas platformas (piemēram, Google drive, failiem.lv, wetransfer.com), jo sūtot citviet, var zust faila kvalitāte. Sākumā pārrunā, kas ir ekspresīvs gleznojums. Var apskatīt dažus piemērus. Lai radītu ekspresīvu attēlu, skolēni fotogrāfijas var griezt, deformēt un līmēt, lai attēla kompozīcija mainītos uz ekspresīvāku. Tad papildināt ar krāsu triepieniem, lai tie izceltu fotogrāfijās redzamo emocionālo noskaņu.
4. stunda
Miniizstāde, prezentēšana un pašvērtējums
Ekspresīvo portretu izstāde, kur skolēni apskata arī citu darbus un min attēloto emociju, tādējādi raisot empātiju. Noslēgumā – pašvērtējums.
Iespējamie vērtēšanas kritēriji
Izveidota portretu kolekcija
Atlasīts viens portrets un papildināts ar triepieniem
Sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem
Sociālās zinības – apzina un analizē jūtas, emocijas, empātiju, neverbālo un verbālo saziņu u. c.