24. novembris, 2023

7.4. Jūtu un emociju ekspresija portretā. Kā veidot fotogrāfiju kolekciju, lai veiksmīgāk uzgleznotu ekspresīvu portretu? Vika Eksta

#emocijas #fotogrāfija #portrets

Ieteicamais laiks temata apguvei: 7 mācību stundas (piedāvātas 4 stundas)

Temata apguves mērķis:  gleznot ekspresīvu portretu, uztvert un interpretēt sejas

formas izmaiņas, lai raisītu empātiju un līdzpārdzīvojumu.

Vika Eksta ir māksliniece, kas darbos izmanto fotogrāfiju, kustīgo attēlu, performanci un audiovizuālos arhīvus. Mākslinieci interesē arī portreti un pašportreti. Kā parādīt portretā dažādas emocijas? Kā šīs emocijas var atspoguļoties krāsu triepienos?

Attēls no Vikas Ekstas darbnīcas Aglonas vidusskolā. Foto: Lita Millere

 

Nepieciešamie materiāli:

Izpētes fāzei: fotoaparāts (der arī telefona kamera), printeri (vēlams vairāki, atkarīgs no klases lieluma), A4 lapas

Portretam: iespēja veikt lielformāta druku A3 formātā, der arī melnbalta. Krāsas, ūdens, otas, trauciņš skalošanai.

 

Stundu plāns

1. stunda

Iepazīšanās ar tēmu “Jūtu un emociju ekspresija portretā”

Skolēni iepazīstas ar tēmu un sameklē portretus internetā, un veido nelielu digitālu kolekciju iedvesmai. Atsauc atmiņā redzētos portretus. Stundas beigās skolēns prezentē vienu no atrastajiem portretiem, kurš atstājis vislielāko iespaidu.

2. stunda

Fotogrāfiju veidošana ar dažādām emocijām

Ar skolēniem pārrunā dažādās emocijas – prieku, bailes, skumjas, bēdas un citas. Skolēni sadalās pa pāriem, veido viens otra portretu fotogrāfijas, attēlojot dažādas emocijas. Veic fotogrāfiju atlasi un izprintē kolekciju (šo var darīt stundas laikā, ja ir pietiekami daudz printeru, vai skolotāja sagatavo iepriekš). Stundas noslēgumā izvēlas 1 fotogrāfiju, kuru vēlas papildināt ar triepieniem.

3. stunda

Triepienu veidošana

Skolotājs vienojas ar skolēniem, kā tiks veikta lielformāta A3 druka ar skolēnu izvēlētajām fotogrāfijām. Jāņem vērā, ka, failus iesūtot, jāizmanto e-pasts vai failu pārsūtīšanas platformas (piemēram, Google drive, failiem.lv, wetransfer.com), jo sūtot citviet, var zust faila kvalitāte. Sākumā pārrunā, kas ir ekspresīvs gleznojums. Var apskatīt dažus piemērus. Lai radītu ekspresīvu attēlu, skolēni fotogrāfijas var griezt, deformēt un līmēt, lai attēla kompozīcija mainītos uz ekspresīvāku. Tad papildināt ar krāsu triepieniem, lai tie izceltu fotogrāfijās redzamo emocionālo noskaņu.

4. stunda

Miniizstāde, prezentēšana un pašvērtējums

Ekspresīvo portretu izstāde, kur skolēni apskata arī citu darbus un min attēloto emociju, tādējādi raisot empātiju. Noslēgumā – pašvērtējums.

 

Iespējamie vērtēšanas kritēriji

Izveidota portretu kolekcija

Atlasīts viens portrets un papildināts ar triepieniem

 

Sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem

Sociālās zinības – apzina un analizē jūtas, emocijas, empātiju, neverbālo un verbālo saziņu u. c.