24. novembris, 2023
8.3. Humors plakātā. Kā izmantot humoru plakātā, lai pievērstu sabiedrības uzmanību aktuālām problēmām? Gundega Evelone
Ieteicamais laiks temata apguvei: 7 mācību stundas (materiālā 6 stundas)
Temata apguves mērķis: izveidot plakātu, izmantojot neparastas vizuālas kombinācijas un asprātīgus stāstījuma paņēmienus – humoru, lai pievērstu sabiedrības uzmanību aktuālām problēmām un paustu savu viedokli.
Māksliniece Gundega Evelone ir starpdisciplināra māksliniece. Viņa strādā ar ļoti dažādiem materiāliem – betona, plastilīna, putuplasta, metāla un citiem. Māksliniece pieskaras arī sociālām un vēsturiskām situācijām. Viņa veido arī zīmējumu sērijas. Gundegas Evelones cūku zīmējumi, caur kuriem viņa pievērš uzmanību dažādam sabiedrībā aktuālām tēmām, apskatāmi vietnē. Kā izveidot humora plakātu? Vai jokot var par visām tēmām?
Attēls no Gundegas Evelones privātā arhīva
Nepieciešamie materiāli:
Izpētes fāzei: ierīce ar internetu
Plakātam: papīrs skicēšanai, rakstāmie, materiāli pēc izvēlētās tehnikas (var arī vienoties par formātu, piemēram, A3 vai A2 lapa)
Stundu plāns
1. stunda
Iepazīšanās ar tēmu “Humors plakātā”
Skolēni iepazīstas ar tēmu, Gundegas Evelones darbiem un citiem piemēriem mākslā, kuros humors izmantots kā mākslinieciskās izteiksmes līdzeklis. Visuzskatāmākās ir karikatūras (Gatis Šļūka, Imants Melgailis, Gunārs Bērziņš), bet tie var būt arī komiksi, performances (“Zilie deguni”), glezniecība (Auseklis Baušķenieks) un citi.
Pārrunā, vai humoroam mākslā ir robežas? Vai ir tēmas, par kurām nez kāpēc nedrīkst jokot, bet varbūt vajag? Ja nedrīkst – vai tā ir cenzūra? Tad meklēt pēc iespējas daudzveidīgākus humora piemērus internetā un veidot nelielu datubāzi.
2. stunda
Tēmu meklēšana
Skolēni ģenerē pašiem aktuālas tēmas, kuras vēlētos aktualizēt caur humoru. Nelielās grupās pārrunā aktualitātes un pieraksta tēmu idejas uz lapiņām. Paralēli skolēni mēģina izdomāt pēc iespējas daudzveidīgākus veidus, kā varētu veidot plakātu, attēlot stāstu – kolāža, zīmējums, stāstījums vairākās daļās – komikss, varbūt risinājums ir iespējams tikai ar grafiskiem tekstiem, burtiem un piktogrammām? Jo neparastākas idejas, jo labāk.
3. stunda
Savas tēmas izvēle un skicēšana
Skolēni izvēlas tēmas individuāli un izveido vairākas ideju skices. Tad izvēlas sev interesantāko un tai rada vismaz trīs variācijas. Jāņem vērā, ka plakātam jābūt uzskatāmam – neliels daudzums detaļu, lielu formu, lakoniska kompozīcija, piesaistošas krāsas, viegli uztverams vēstījums, maz teksta.
4. stunda
Plakāta izveide
Skolēni veido plakātu ar savu izvēlēto tēmu, pašu izvēlētā tehnikā. Darbs notiek uz vismaz A3 formāta lapas, bet labāk pēc iespējas lielākas.
5. stunda
Plakāta izveide 2
Skolēni turpina darbu pie plakāta.
6. stunda
Katrs skolēns pats izvēlas telpā vietu, kura vislabāk atbilst viņa veidotā plakāta tēmai.
Izstāde, prezentēšana un pašvērtējums.
Iespējamie vērtēšanas kritēriji
Izveidotas vismaz 3 plakāta skices
Izveidots plakāts par izvēlēto tēmu, izmantoti asprātīgi uzmanības pievēršanas paņēmieni
Iespējamā sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem
Datorika – izmanto programmas Microsoft Publisher un Adobe Photoshop mācību uzdevumu veikšanai.