24. novembris, 2023

Vidusskola I. 1. Kultūras izpratne un izpausmes sabiedrībā. Kultūras noteiktais dzīvesveids. Kultūras izpausmes un vērtību mainība laikā. Eva Vēvere

#kultūrasizpratne

Ieteicamais laiks temata apguvei: 42 mācību stundas (materiālā piedāvāts ievads tēmā)

Temata apguves mērķis: izzināt kultūras laikmeta pazīmes un artefaktus, meklēt un saskatīt iepriekšējo kultūras laikmetu atsauces mūsdienu kultūras procesos un vizuālajā mākslā. Gūt pieredzi radošā vizuālās mākslas procesā, atklājot un pilnveidojot personisko ētisko un estētisko vērtību izpratni un empātiju mūsdienu pasaulē.

Vizuālā māksliniece Eva Vēvere strādā instalācijā, zīmējumā, foto,  video un veido interaktīvus, performatīvus projektus, kuros skatītāja iesaiste ir nozīmīga darba daļa. Māksliniece savās darbnīcās izmanto kartēšanas tehniku, ar kuras palīdzību tiek meklētas atbildes uz jautājumu – kas ir laikmetīgā māksla? Kāda ir tās “teritorija”?

Attēls no Evas Vēveres darbnīcas Jelgavas Spīdolas valsts ģimnāzijā. Foto: Lita Millere

 

Nepieciešamie materiāli:

Lielformāta papīrs (1 x 1.5m) katrai grupai, krāsaina tuša, dažāda izmēra otas un spalvas

 

Stundas gaita

Iepazīšanās ar tēmu “Kultūras izpratne un izpausmes sabiedrībā”

Skolēnus sadala nelielās grupās pa 3–6 cilvēkiem. Uzdevums ir izveidot grupas zīmējumu. Skolēniem jāiztēlojas laikmetīgā māksla kā teritorija un jāuzzīmē šīs teritorijas karte. Šis uzdevums jāatrisina ar dotajiem izteiksmes līdzekļiem, atrodot idejas, kodus un simbolus, izvēloties savu pieeju.

JAUTĀJUMI:

Kā iespējams ceļot pa šo teritoriju?

Kāds tajā ir klimats?

Kas jāņem līdzi, dodoties uz šo vietu?

Vai tajā ir bīstamā zona, kāda tā ir?

Kāds ir reljefs?

Kas dzīvo šajā vietā?

Kādas ir attiecības?

Kas mums jāzina par šo teritoriju?

Kuras pazīmes atšķir to no citām teritorijām?

Kas ir mākslas teritorijas kaimiņvalstis?

Kādas iemaņas šajā teritorijā ir būtiskas?

Kam pieder vara?

Kur esmu es šajā kartē?

Kādu stratēģiju es izmantoju, ceļojot šajā teritorijā?

Kā es ceļoju pa šo teritoriju?

 

Stundas noslēgumā diskusija.

 

Iespējamie vērtēšanas kritēriji

Iesaiste grupā

Izveidota karte – mākslas darbs

Aktivitāte diskusijā

 

Iespējamā sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem

Dizains un tehnoloģijas – kultūras konteksts un tā ietekme uz lietotājiem, viņu vajadzībām un vēlmēm. Dokumentu izveide, koplietošana. Vizualizācija (iegūtās informācijas apstrāde, noformēšana).