24. novembris, 2023

Vidusskola II 2. Kultūras mantojuma daudzveidība. Kultūras mantojums personiskajā un ikdienas pieredzē. Mantojuma veidošanās un nozīme. Dažādu mantojuma veidu saglabāšana, praktizēšana un tālāknodošana. Eva Vēvere

#mantojums

Ieteicamais laiks temata apguvei: 42 mācību stundas (materiālā piedāvāta 1 metode, kuru var izmantot vairākām stundām)

Temata apguves mērķis: novērtēt un pilnveidot izpratni par paaudžu mijiedarbes, tradīciju un inovāciju nozīmi, lietojot kultūras mantojumu (materiālo un nemateriālo) dzīves kvalitātes uzlabošanai.

Māksliniece Eva Vēvere ir vizuālā māksliniece un starptautisku mākslas projektu autore, kura strādā instalācijā, zīmējumā, video un veido interaktīvus, performatīvus projektus, kuros skatītāja iesaiste ir nozīmīga darba daļa. Māksliniece piedāvā metodi, ar kuras palīdzību skolēniem var likt iepazīt mūsdienu mākslas izstādes un raisīt refleksiju par tām. Kādi mediji un ekspozīcijas paņēmieni izmantoti izstādē? Vai redzētie mākslas darbi izraisīja kādas jūtas?

Attēls no LLMC “Mākslinieks ir klātesošs” konferences izstādē “Dekoloniālās ekoloģijas”. Foto: Lita Millere

 

Nepieciešamie materiāli:

Mobilais telefons, interneta pieslēgums

 

Stundas gaita

Laikmetīgās mākslas izstādes apmeklējums

Skolēni dodas apskatīt kādu laikmetīgās mākslas izstādi. Ar informāciju, kur atrast notiekošās mūsdienu mākslas izstādes, var iepazīties te. Skolēni var strādāt gan individuāli, gan pāros vai nelielās grupās. Izstādē var notikt arī radošā darbnīca, ja to piedāvā izstādes ietvaros. Skolēniem tiek dots uzdevums:

  1. Piefiksēt, kādi mediji un ekspozīcijas paņēmieni ir izmantoti izstādē (attēls, teksts, skaņa, video u.c.); vēlāk notiek diskusija par to.
  2. Kopējā čatā jāatsūta 1–2 bildes no izstādes ar darbiem vai ekspozīcijas niansēm, kas uzrunāja, provocēja, iedvesmoja, sadusmoja, raisīja pārdomas vai kādu citu refleksiju. Tas var būt gan objekts no izstādes, gan ideja, gan tehniskais risinājums. Bildēm jāpievieno viens teikums ar paskaidrojumu.

Nākamajā stundā notiek diskusija par redzēto un iesūtīto. Idejas diskusijas jautājumiem: Padomāt par to, kādā veidā tiek izstāstīts stāsts un kas ir galvenā izstādes tēma. Kāpēc mākslinieks/-ki izvēlējušies tieši šos izteiksmes līdzekļus (mākslas medijus), lai to izstāstītu? Kā šo stāstu stāstītu es?

 

Iespējamie vērtēšanas kritēriji

Skolēns apmeklējis izstādi

Atsūtījis 1–2 attēlus ar paskaidrojumu

Aktivitāte diskusijā

 

Iespējamā sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem

Literatūra I – esejā argumentēti pamato savu viedokli par to, kādiem priekšnosacījumiem jāīstenojas, lai vērtības ar laiku tiktu atzītas par kultūras mantojumu.

Vai kopienā vai valstī pastāvošas tradīcijas, vērtības var ietekmēt dažādi faktori: valsts iekārta, politiskās varas maiņa, ekonomiskā situācija,

sociālā spriedze u. tml.

Vēsture un sociālās zinātnes I – Latvijas vēsture, novadpētniecība, atmiņas institūcijas, kultūrvēsturiskā mantojuma izpēte.