24. novembris, 2023

Vidusskola III. 3. Kultūras piederība un identitāte. Kultūras nozīme savas un vienaudžu identitātes veidošanā: valoda un kultūrtelpa. Latviskās kultūrtelpas saglabāšana. Kultūras piederība un identitāte daudzveidīgā kultūrvidē. Eva Vēvere

#identitāte #kolāža #kultūrasizpratne

Ieteicamais laiks temata apguvei: 42 mācību stundas (materiālā piedāvātas 2–4 stundas)

Temata apguves mērķis: apzināties un pamatot savu individuālo, kopienas un nacionālo identitāti, kas ir balstīta konkrētas kultūras piederībā, vērtībās, tradīcijās.

Vizuālā māksliniece un starptautisku mākslas projektu autore Eva Vēvere strādā instalācijā, zīmējumā, foto, video un veido interaktīvus, performatīvus projektus, kuros skatītāja iesaiste ir nozīmīga darba daļa. Māksliniece ir ieinteresēta arī identitātes tēmas izpētē. Kas es esmu? Kas mani veido? Vai es mainos?

Attēls no Evas Vēveres darbnīcas Jelgavas Spīdolas valsts ģimnāzijā. Foto: Lita Millere

 

Nepieciešamie materiāli:

Katram dalībniekam otrreizējai pārstrādei paredzēta grāmata (makulatūra), marķieri, līme, līmlente, melns un balts papīrs, krāsaina tuša, dažāda izmēra otas

 

Stundu plāns

1. stunda

Ievads tēmā “Kultūras piederība un identitāte”

Skolēni pārrunā, kā izjūt kultūru, kā tā viņus veido. Ja iepriekš apmeklētas izstādes vai citi kultūras notikumi, var meklēt sasaisti ar tiem. Kas vēl ietekmē  identitāti? Skolēni individuāli veido darbu par savu identitāti un svarīgiem tās aspektiem. Katrs skolēns strādā ar vienu grāmatu, ko izmantot kā savas idejas sākumpunktu. Darba gaitā tā tiek transformēta un izveidots mākslas objekts, grāmatas formu nav nepieciešams saglabāt. Paralēli radošajiem procesiem notiek refleksija par tēmu “identitāte kā konstrukts, kas tiek veidots, ieteikmēts, saglabāts un no jauna dekonstruēts”. Uzdevumu var veikt vairākas stundas.

Noslēguma stunda

Skolēni prezentē savus izveidotos pašportretus (pastāsta, cik daudz vēlas). Var kopīgi veidot  izstādi, izvēloties eksponēšanas veidu un izcēlumus (piemēram, konkrētus atvērumus grāmatā-izveidotajā objektā).

 

Iespējamie vērtēšanas kritēriji

Skolēns izveidojis savu pašportretu, izmantojot grāmatu

Prezentē un/vai piedalās izstādē

 

Iespējamā sasaiste ar citiem mācību priekšmetiem

Dizains un tehnoloģijas I – dokumentu izveide, koplietošana. Vizualizācija (iegūtās informācijas apstrāde, noformēšana). Prezentācija. video, audio un attēlu apstrāde un izveide.

Vēsture un sociālās zinātnes I – nodarbinātība kultūras jomā, karjeras izglītība, mūsdienu/laikmetīgā māksla, mūzika.

Kultūra un māksla I (teātra māksla) – lomu spēles.