29. maijs, 2024
Noslēdzies starptautiskais projekts “Mākslinieks ir klātesošs. Laikmetīgās mākslas rezidences skolās”
Ar mērķi veicināt laikmetīgās mākslas pieejamību reģionos un iekļaušanu Latvijas skolu mācību saturā, 2022. gada nogalē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC) uzsāka projektu “Mākslinieks ir klātesošs. Laikmetīgās mākslas rezidences skolās”. Projekts ilga 18 mēnešus, kuru laikā norisinājās virkne notikumu, iesaistot skolēnus un skolotājus no visas Latvijas – īstenotas sešas laikmetīgās mākslas rezidences skolās, kas iekļāva 7 dažādu mākslu veidus: fotogrāfiju, deju, tēlniecību, skaņu, performanci un vizuālo mākslu; ar skolēnu iesaisti ir tapuši seši mākslas darbi un izstāde starptautiskajā festivālā “SURVIVAL KIT 14”, kā arī izstrādāts unikāls metodiskais materiāls Latvijas skolotājiem “Kā iekļaut laikmetīgo mākslu savās stundās”. Projekta komandā darbojās gan vietējie, gan Norvēģu mākslinieki un eksperti, kopā radot unikālas kultūras norises. Kopumā projektā tika iesaistīti vairāk nekā 1000 skolēni un skolotāji no visas Latvijas. Gan skolēni, gan skolotāji norādīja, ka šāda veida mākslas projekti ir ļoti nepieciešami ikvienā Latvijas skolā, lai laikmetīgo mākslu iepazītu tuvāk caur praktisku darbošanos un iesaisti.
Uzsākot projektu, notika atklāšanas konference, kuru iespējams noskatīties te: Atklāšanas konference
Mūsdienu mākslinieku ilgtermiņa rezidences Latvijā ir jaunums. Lai sagatavotu vietējos māksliniekus darbam skolās, projekta sākumposmā lielu atbalstu sniedza projekta partneri no Oslo, Norvēģijā – mākslinieku kolektīvs TENTHAUS, kuri sadarbojas ar skolām jau vairāk nekā 10 gadus. Sešās tiešsaistes mentoringa sesijās mākslinieki guva iedvesmu no Norvēģu mākslinieku pieredzes stāstiem un apguva praktiskus paņēmienus darbā ar skolēniem un skolotājiem, kā arī zināšanas par skolēnu vecumposmu psiholoģiju. Tāpat mākslinieki iepazinās ar Skola2030 standartu, kas lieti noderēja, plānojot mākslas iekļaušanu kopējā izglītības saturā. Šīs sesijas tulkotas latviešu valodā un ir noderīgs un iedvesmojošs resurss ikvienam, kurš vēlas gūt ieskatu sadarbības uzsākšanā starp skolu un mākslinieku. Mentoringa sesijas pieejamas te: Mentoringa sesijas skaties šeit
2023. gada februārī septiņi mākslinieki – Eva Vēvere, Maksims Šenteļevs, Artūrs Punte, Vika Eksta, Anda Lāce, Kristīne Brīniņa un Gundega Evelone – devās rezidencēs uz skolām visā Latvijā, katrā no tām aizvadot vismaz 10 dažāda formāta tikšanās ar skolēniem. Katram māksliniekam bija sava unikālā metode darbam izvēlētajā skolā. Līdz maija beigām rezidencēs tapa idejas sešiem mākslas darbiem, kurus vēlāk bija iespēja aplūkot starptautiskā laikmetīgās mākslas festivāla “SURVIVAL KIT” ietvaros Rīgā. Ar katra mākslinieka pieredzi un atziņām iespējams iepazīties šajos stāstos:
Eva Vēvere Jelgavas Spīdolas valsts ģimnāzijā
Maksims Šenteļevs un Artūrs Punte Strenču pamatskolā
Vika Eksta Aglonas vidusskolā
Anda Lāce Antūžu pamatskolā
Kristīne Brīniņa Liepājas Katoļu pamatskolā
Gundega Evelone Bolderājas Jaunajā pamatskolā
“Mākslas rezidencē iegūtais psiholoģiskais miers, brīvā pašizpausmes telpa un cita veida sadarbība ar klasesbiedriem un skolotājiem ir labvēlīgs stāvoklis, kurā ir vieglāk apgūt arī citu priekšmetu mācību vielu. Radošums rada lielāku paļāvību uz sevi un motivē rast daudzveidīgas mācīšanās pieejas,” gūto pieredzi komentē projekta māksliniece Kristīne Brīniņa.
2023. gada augustā notika pirmā laikmetīgās mākslas nometne Latvijā, kurā pulcējās gan mākslinieki un skolēni no rezidenču skolām, gan viesmākslinieki no Norvēģijas TENTHAUS kolektīva. Tā bija iespēja satikties aktīvākajiem jauniešiem no rezidencēm visā Latvijā, strādāt kopā ar māksliniekiem pie izstādes darbiem, kā arī satikt jauniešus no Valmieras, kas piedalījās mākslinieku veidotajās darbnīcās piecu aizraujošu dienu garumā. Kopumā nometni apmeklēja ap 100 dalībnieki. Ar nometnē notikušo iespējams iepazīties te:
Laikmetīgās mākslas nometne
Rezidencēs tapušās idejas nometnes laikā tika attīstītas un jau septembrī ar tām varēja iepazīties ikviens Vidzemes tirgus apmeklētājs. Nelielajos tirgus kioskos tika iekārtota izstāde, kurā bija skatāmi visu sešu rezidenču skolēnu un mākslinieku kopīgi radītie mākslas darbi. Izstādi, kurā rezidenču skolēni strādāja arī kā mākslas mediatori, stāstot par pašu radītajiem mākslas darbiem, apmeklēja vairāk nekā
12 000 apmeklētāji, no kuriem vairāk nekā 1200 bija skolēni. Šeit atskats uz “Mākslinieks ir klātesošs” izstādi:
Mākslinieks ir klātesošs Vidzemes tirgū
Visu projekta norises laiku notika darbs pie metodiskā materiāla izveides skolotājiem. Sešu tiešsaistes nodarbību ciklā 33 skolotāji no visas Latvijas strādāja pie metodiskā materiāla “Kā iekļaut laikmetīgo mākslu savās stundās”. Koprades darbnīcās piedalījās skolotāji, kas nosedza visu klašu grupas. Pedagogi dalījās ar izaicinājumiem skolās un mākslas stundu gatavošanā. Metodiskā materiāla izveidē tika piesaistīti vairāki eksperti, lai apkopotu mākslinieku rezidenču laikā pielietotos paņēmienus un uzdevumus, kas rezultējās 12 nodarbību plānos katrai klašu grupai, iekļaujot vairāk nekā 20 dažādas praksē pārbaudītas metodes darbā ar skolēniem. Tāpat šim materiālam ir pievienots saraksts, kas apkopo ap 200 mūsdienu mākslinieku, kā arī terminu vārdnīca, kurā vienkāršā valodā skaidroti ap 60 ar laikmetīgo mākslu saistīti termini. Materiālā iekļauti arī noderīgi raksti – par vērtēšanu mākslā, laikmetīgās mākslas izstāžu apmeklēšanu, ieskats mākslas terapijas metodēs, ko izmantot stundās, un pašu mākslinieku atziņas par ilgtermiņa projektu īstenošanas kopā ar skolēniem. Materiāls tika atklāts un prezentēts skolotājiem klātienes semināros projekta noslēgumā. Kā atzina skolotāji, izveidotā materiāla saturs ir plašs un daudzveidīgs, piedāvātie uzdevumi interesanti un radošumu attīstoši. Viegli pielietojamajiem uzdevumiem ir sasaiste arī ar spēkā esošajiem vispārējās izglītības satura normatīviem un Skola2030 tēmām.Ar metodisko materiālu iepazīties un to pielietot aicināts ikviens skolotājs – materiāls pieejams tiešsaistē bez maksas: Metodiskais materiāls
Esam gandarīti, ka projektam noslēdzoties, mākslinieku sadarbība ar skolām turpinās – gan daudzveidīgu radošo darbnīcu formā programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros, gan aicinot skolas un pašvaldības apsvērt māksliniekus aicināt rezidēt savās skolās. Mākslinieces Eva Vēvere, Gundega Evelone, Anda Lāce un Kristīne Brīniņa ir izstrādājušas rezidenču darbnīcu ciklu, ko iespējams pielāgot katras skolas klašu grupas vajadzībām.
“Rezidences formāts var atvieglot skolotāju darbu, piedāvājot ieskatu laikmetīgās mākslas procesos, veikt skaidrojošo funkciju, paplašināt izpratni par mūsdienās aktuāliem mākslas medijiem un to iespējām, iezīmēt tik bieži trūkstošo saikni starp vēsturisko un mūsdienu mākslu.” , atzīst projekta māksliniece Eva Vēvere.
Ar aktuālo darbnīcu un rezidenču piedāvājumu iespējams iepazīties te:
Skolas soma
Rezidenču piedāvājumi
Projekts “Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās” (Nr.EEZ/2022/2/27) tapis Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014. – 2021. gada perioda programmas “Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība” konkursa “Atbalsts profesionālās mākslas un kultūras produktu radīšanai bērnu un jauniešu auditorijai” ietvaros. Projektu finansē Islande, Lihtenšteina un Norvēģija, izmantojot EEZ grantus. Projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir 228 713,36 EUR, no kurām 194 406,36 EUR sedz Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta, bet 34 307,00 EUR valsts budžeta līdzfinansējums. Projekta mērķis ir veicināt Latvijas bērnu un jauniešu iesaisti laikmetīgās mākslas procesos.
Strādājam kopā iekļaujošai un konkurētspējīgai Eiropai!
Ar citu noderīgu informāciju un atskatiem uz notikušo var iepazīties projekta mājaslapā: artistispresent.lv/ vai sazinoties ar projekta vadītāju Māru Žeikari (mara@lcca.lv).
Vairāk informācijas par projektu:
eeagrants.lv
Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās – EEZ un Norvēģijas finanšu instrumenti (eeagrants.lv)
Projekti / Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (lcca.lv)